Hårdt arbejde at være Le Mans mekaniker
Kasper Bording oplevede at være mekaniker for Aston Martin Young Driver teamet som autoteknolog-studerende. Han læser nu til ingeniør, men drømmer om en kørerkarriere.
Det femårige ingeniørstudie er egentlig en biting for Kasper Bording. Han håber på en karriere som kører på helst et Le Mans team efter flere år som aktiv motorsportsudøver, og senest et ophold som mekaniker for Aston Martin Young Driver teamet i forbindelse med sit studie til autoteknolog hos Aarhus Tech.
Den altid bilinteresserede Kasper Bording kom i lære som mekaniker hos Toyota i Randers efter et år som arbejdsdreng, men stoppede efter to år og i realiteten "kun" en uddannelse som automontør for arbejdet med service og rustne biler var ikke udfordrende nok. Han havde set, at der var optag af et hold autoteknologoer i Aarhus, og det kunne være en vej fremad, mente Kasper Bording, der har brug for at være kreativ.
- Det er en fed uddannelse at blive autoteknolog, hvor man både lærer en masse om autobranchen omkring blandt andet kundehåndtering, ledelse og fejlfinding på biler. Og så er der motorsportsdelen, hvor jeg fandt det rigtig interessant at lære at stille et team op med sponsoraftaler, finde kørere, gøre bilerne klar, reparere og køre dem, lære om datalogging med teori om data og meget mere, fortæller Kasper Bording.
Nogo på fabriksteams
Til praktikdelen søgte den Le Mans-glade ungersvend, der da havde været til løb i Frankrig syv gange, en praktikplads hos de store fabriksteams Audi og Peugeot. Men her er der ikke plads eller tid til at tage sig af grønne praktikanter med måske lidt for vakse smartphone-kameraer. Så Kasper Bording kontaktede danske Jan Struve, der er chef for Aston Martins Young Driver AMR team under FIA med DBR9 biler. Og her var der plads på det tysk baserede team.
Skruede i 18 timer
Det var hårdt arbejde. Gennem tre måneder i 2012 var Kasper Bording mekaniker for Young Driver i GT3-klassen sideløbende med GTE Le Mans projektet og vekslede mellem at skrue på begge i Tyskland uden at kunne tysk.
- Jeg fik desværre ikke mulighed for at prøve at køre selv. Men det gav mig helt sikkert noget at skrue og være så tæt på løbet indefra, som man kan. Men det var virkelig hårdt, og der blev arbejdet igennem man var lidt af en mekaniker-maskine, mindes Kasper Bording. Weekenden inden Le Mans blev der skruet på GT3 biler i Tyskland, 1. juni var der testdag på Le Mans GTE-biler, og weekenden efter GT3 igen på Sachsenring i Tyskland og derfra direkte igen til selve løbet i Le Mans.
- Vi arbejdede 18 timer i træk efter kvalifikationen onsdag og torsdag, hvor bilen skulle skilles fuldstændig ad fredag og have nye sliddele overalt og ny motor. Alt skulle rengøres og tjekkes for revner, husker Kasper Bording, der måske nok havde håbet at have haft tid til at nyde mekaniker-tjansen lidt mere men som i dag ikke ville være oplevelsen foruden.
Mr. Bean på besøg
Han husker tydeligt de mange Le Mans-glade "kendiser" på besøg, som han spiste ved siden af backstage, såsom Mr. Bean, alias Rowan Atkinson, tv-kokken Gordon Ramsay samt Aston Martin-chefen David Richards. Og så var der hierarkiet, også blandt kørerne, som havde tid til at hygge sig og tage en lur i sovevognene.
- Jeg husker, at vores ene danske kører på teamet, Kristian Poulsen, der jo er ud af en bilforhandlerfamilie ved Padborg, var flink til at snakke med mig som eneste danske mekaniker blandt de tyske. Og nu afdøde Allan Simonsen var super professionel og meget fokuseret på at drive hele teamet fremad, fortæller Kasper Bording.
Drømmen om Le Mans
Seks timer inde i Le Mans løbet røg Kristian Poulsen i sandet på grund af problemer med den sekventielle gearkasse, så sidepaneler og hækspoiler blev kørt af. Derudover klagede Allan Simonsen over motor-udsættere, som ikke kunne identificeres på dataloggen. Dette endte desværre med, at teamet måtte konstatere, at man ikke kunne fortsætte.
Hele oplevelsen på Aston Martins Young Driver team skulle efterfølgende danne baggrund for et skriftligt projekt på autoteknolog-uddannelsen på Aarhus Tech.
- Min drøm er stadig, på trods af studier, at finde eller skabe et racerteam i Danmark, og ikke mindst at finde pengene til at kunne etablere mig i motorsportens højeste klasser, så drømmen om en deltagelse på Le Mans kan blive realitet, siger Kasper Bording og citerer med et glimt i øjet den bilglade skuespiller med flere racer-roller, Steve McQueen: Racing is life anything before or after is just waiting.