Stor forskel på sommerdæk til de populære småbiler
Lavere brændstofforbrug eller fast vejgreb på en regnvåd vej. Det er svært at få begge dele til topkarakter, viser FDMs store test af 33 sommerdæk til danskernes favoritbiler.
Det gør årets sommerdæktest særlig interessant for de danske bilejere, der har kastet deres kærlighed på de små biler. Alene sidste år var omkring hver tredje solgte bil i Danmark en mikrobil.
Som i tidligere test er der også denne gang stor forskel på de bedste og dårligste dæk. Men testen viser også, at det er svært at finde et dæk, der udmærker sig i alle discipliner.
- Man har de senere år haft fokus på at mindske dækkenes rullemodstand og dermed at forbedre brændstoføkonomien. Men som testen viser, er det svært at forbedre et dæk på ét område, uden at det ikke går ud over egenskaberne på andre områder. Det er med andre ord svært at være lige god til det hele, og derfor må man overveje, hvilke egenskaber man som forbruger lægger mest vægt på, siger FDMs biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen.
Fraråder discountdæk
De 33 dæk er testet på både våd og tør vej, ligesom deres slidstyrke, rullemodstand og dækstøj er blevet målt. Også denne gang er det premium-producenterne, der slipper bedst fra årets sommerdæktest, mens dæk fra den såkaldte discount-gruppe klarer sig dårligst. Ikke mindst når det gælder egenskaberne på våd vej falder discount-dækkene igennem. Af samme årsag fraråder FDM også køb af discountmærkerne.
- Markedet for dæk kan være svært at finde rundt i. Skal man have nye dæk, er det derfor en god idé at dykke ned i FDMs dæktest og se på resultaterne for de enkelte dæk. Hvilke dæk, man bør købe, afhænger imidlertid helt af ens bil og kørselsbehov. Har man en otte-ti år gammel bil, og vil man gerne spare lidt på dækudgifterne, kan det være en udmærket løsning at vælge et billigere dæk fra midtergruppen, der stadig er et sikkert dæk, men hvor for eksempel rullemodstanden eller dækstøjen er lidt større. Er kørselsbehovet omvendt stort og bilen ny, kan testens bedste dæk, der er de mest avancerede og ofte også dyreste, være det rigtige valg, siger Søren W. Rasmussen.
Uvildigt testpanel
I kølvandet på årets store korruptionsaffære i FDMs tyske søsterklub ADAC pointerer FDM, at denne sommerdæktest er udført på faciliteter rundt om i Europa af teknikere og ingeniører fra de europæiske bilklubber. Det endelige testresultat er efterfølgende blevet efterprøvet af den tyske forbrugerorganisation Stiftung Warentest. Skandalen i ADAC har således ikke indflydelse på dæktesten.
Hele sommerdæktesten kan læses i medlemsbladet Motors aprilnummer, der udkommer fredag den 28. marts, eller på www.FDM.dk/dæk. På bilistforeningens hjemmeside kan man desuden finde yderligere detaljer om de testede dæk og læse tidligere test, samt se en video om, hvordan man vælger de rigtige sommerdæk.