23948sdkhjf

Opel stiler mod top 3

I Danmark skal Opel Danmark fordoble sin markedsandel til 8-9 procent de næste år.
Opel skal for alvor af med det såkaldte "blød-hat"-image, og ambitionerne er store i både Europa og Danmark. Opels vækstplan frem til 2022 melder således om en markedsandel om otte år på otte procent (mod 6,08 procent i 2013 og 6,20 procent i 2014 - år til dato), en EBIT på fem procent samt 27 nye modeller og 17 nye motorer inden 2018.

I Europa sidder VW solidt på førstepladsen med over 11 procent i markedsandel, men der er ikke langt op til Renault og Ford på de næste pladser, mens Peugeot indtager 5. pladsen.

I Danmark står Opel svagere med en andel på 3,87 procent i 2013 og 4,24 procent i 2014. Opel har løftet det hjemlige salg på godt 8000 til godt 9000 biler i 2014 i et totalmarked, som ventes at nå 220.000 person- og varebiler i år.

- I Europa er målet at komme i top 2. I Danmark er målet top-3, og det kræver en andel på 8-9 procent. Opel har ikke tjent penge i mange år, i 2016 skal vi være i nul, og i 2017 skal vi tjene penge, sagde Thomas Bruun, adm. direktør for Opel Danmark, på importørens årlige status-pressemøde i Virum forleden.

Herhjemme forventer Opel i 2015 at sælge 12.000 biler i et totalmarked, som ventes at nå 209.000. Det vil give en markedsandel på 5,74 procent.

Venter salg i Karl

På model-fronten gør Opel Danmark klar til den nye Corsa fra januar 2015, selv om den nuværende Corsa-model har klaret sig fint - især i årene 2007 til 2011 med op imod 4000 solgte biler om året og i underkanten af tre procent i markedsandel. Den nye Corsa kommer i syv motor-versioner, 1.0 til 1.4, samt i fire udstyrsversioner, Essentia, Enjoy, Sport og Cosmo,

Den nye minibil Karl, bygget i Korea, kommer til juni og Astra ultimo 2015. I øvrigt lanceres i dag den 3. december de første officielle fotos af Karl.

- Vi har manglet en A-segment bil - det er vigtigt for at få kunde-trafik i forretningerne, siger Thomas Bruun, som påpeger, at den kommende Karl har megen Opel-DNA i sig.

Han oplyser, at Karl ventes at sælges i 2500 til 3000 eksemplarer næste år - fra juni, mens den nye Corsa skal øge salget herhjemme med 1000 stykker, så man når 3500 solgte Corsa på et år.

Også Mokka skal i øvrigt øge sit salg i 2015 - med 50 procent og dermed 1000-1500 Mokka i 2015, bebuder Thomas Bruun.

- Der har været en trætte Opel-facader rundt om i landet, men vi er i fuld gang med en opgradering - indtil nu har vi lavet 12 forretninger efter det nye black box Opel-koncept. Vi kan se, at forhandlerne nu tror på det og er stolte af det nye model-program, så vi er fortrøstningsfulde. Men en opgradering kræver også, at forhandlere tjener penge, fastslår Thomas Bruun.

Mere leasing

Inden for erhvervsleasing medium-segmentet glæder Opel sig over en førsteplads til Insignia med 752 biler år-til-dato - og med en solid ordre-bank året ud

Inden for privatleasing er Opel klar med pakker på Adam for de fire udstyrsversioner, Jam, Glam, Slam og Rocks - fra 1995 kroner per måned. Samt på den nuværende Opel Corsa 1,2 fra 1795 kroner.

Der sker en fordobling af privatleasing i 2014, og det tror Opel vil ske igen i 2015.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078