23948sdkhjf

Opel styrker salgsstrategien med ny it-platform

Opel Danmark vil være med helt fremme i den digitale verden, derfor skal samtlige forhandlere senest 1. marts have salgssystemet AutoDesktop i drift.
De tider, hvor bilforhandlerne kunne være sikre på, at deres potentielle kunder mødte fysisk op i forretningen, er for længst ovre. I dag foregår rigtig meget digitalt, hvor de potentielle bilkøbere ser på biler på nettet og kontakter bilforhandlerne via e-mail. Det stiller helt nye krav til den måde, kunderne skal håndteres på. Det var blandt andet derfor, at man hos Opel Danmark for godt fire år siden valgte at indgå i et samarbejde med Biltorvet.dk, som har udviklet it-systemet AutoDesktop.

- Vi har en forventning om, at samtlige forhandlere har AutoDesktop i drift senest den 1.marts 2015 – det skal sikre, at Opel forhandlerne fremstår professionelle i en dynamisk og digital verden, siger salgschef for Opel Danmark, Niels Poulsen, og fortsætter:

- Vi havde behov for et dynamisk fundament, som vi kunne placere vores CRM-kundestyringssystem på. Altså en ny platform, der gøre hele systemet meget mere nutidigt og i stand til at håndtere de mange digitale kunderelationer på en langt mere effektiv og professionel måde.

Tæt samarbejde

Samarbejdet mellem Opel Danmark og Biltorvet.dk omkring udviklingen af det nye salgsstyringssystem er igennem de fire år blevet tættere og tættere, frem til at man i august var klar til at udrulle systemet. I begyndelsen fungerede CDK (tidligere ADP) som mellemmand. Igennem det meste af forløbet har virksomheden Andersen & Martini A/S fungeret som testpilot.

- Vi stiller it-værktøjskassen til rådighed for alle forhandlerne, så er det op til dem selv at bruge den, men der er ingen tvivl om, at AutoDesktop er en integreret del af det at være Opel forhandler i fremtiden, siger Lars Borg, der er forhandlerudviklingschef i Opel Danmark.

Man har hos Opel Danmark også en forventning om, at implementeringen af det nye salgssprogram vil gøre Opels forhandlernet i stand til at være på forkant med udviklingen, og derigennem leve op til de forventninger til vækst i salget, som der er til de kommende år. Hos testpiloterne Andersen & Martini har man oplevet et omsætningsløft på syv procent, siden programmet blev taget i brug.

- Vi kan ikke koble stigningen i omsætningen direkte sammen med implementeringen af AutoDesktop, men jeg er ret sikker på, at det spiller en central rolle. Med det nye system registrerer vi kunderne og gemmer data. På den måde får vi et langt bedre kendskab til kunderne, og vi får altid fulgt op, hvilket i sidste ende giver flere salg, siger Jesper Bjørn Hansen, der er CRM leder hos Andersen & Martini, og som har spillet en helt central rolle i implementeringen og udviklingen af det nye kundehåndteringsprogram.

Fra klik til butiksbesøg

Selvom samarbejdet har været tæt, så har der også været masser af udfordringer undervejs, for det er ikke en nem øvelse at udvikle og implementere et helt nyt salgssystem.

- Der er brugt rigtig mange ressourcer hos både Biltorvet, Andersen & Martini samt Opel Danmark. Vi har valgt, at hele vores kunde set-up skal køre på AutoDesktop, og derfor har vi undervejs stillet en masse krav til programmet, som Biltorvet.dk har arbejdet hen imod og rettet til, og som Andersen & Martini har gjort sig erfaringer med. Det har taget tid og kræfter, men vi er rigtig glade for resultatet, siger Lars Borg.

- Man kan i overført betydning sige, at vi før havde en solid murermestervilla med et stabilt fundament, men som efterhånden var blevet lidt gammel. Nu har vi fået et helt nyt "designerhus", som er fleksibelt og dynamisk, og som hele tiden kan rettes til efter behov. Vi har dermed fået et system, som indeholder alt, hvad der har med kundehåndtering at gøre, og som gør det hurtigt og nemt for både sælger og køber. Der er simpelthen en lige linje, fra kunden klikker på en bil på nettet, til han eventuelt står i butikken og køber den. Vi kan med implementeringen med andre ord servicere kunderne i den digitale verden og holde styr på relationer og transaktioner, siger han.

Jakkesæt kontra jeans

Når Opel-forhandlerne har fået installeret AutoDesktop og formår at udnytte de muligheder, programmet indeholder, så er de, ifølge Opel Danmark, rigtig godt rustet til at sælge biler anno 2014.

- I og med at programmet er fleksibelt og dynamisk, så vil det hele tiden kunne følge med udviklingen. Det er fuldt af muligheder, siger Niels Poulsen, der især er begejstret for, at man via et stelnummer kan få en specifik pris på en specifik bil.

- Det lyder måske ikke af noget særligt, men vores sælgere skal manøvrere i en kompleks verden, hvor der er et utal af kombinationsmuligheder, og priserne varierer altid afhængigt af kampagner og så videre. Du kan sammenligne det lidt med at skulle sælge et skræddersyet jakkesæt kontra et par jeans og en t-shirt. Jeansene og t-shirten har en fast pris, men jakkesættet varierer på grund af de mange valgmuligheder, præcis som det er tilfældet, når der skal sælges en Opel. I det nye program kan sælgeren slå prisen på jakkesættet op, og det er blot en af mange funktioner, som gør Opel i stand til at håndtere kunderne i den digitale verden, Niels Poulsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112