VW betaler omstridt motorproblem
CAD har rettet henvendelse til SMC-importøren for at høre, om også biler serviceret frit er dækket.
Importøren siger samtidig, at man vil tage gamle sager op og yde fuld kulance, hvis blot reparationen er udført på et autoriseret værksted. Dette har medført en henvendelse fra de frie værksteders brancheforening, der mener, at Skandinavisk Motor Co. har et "eklatant problem", hvis man ikke også tager hånd om biler repareret for kædeproblemet på frie værksteder.
Kæden i motorerne burde være vedligeholdelsesfri, men på grund af en produktionsfejl kan kæden udvide sig og blive for lang. I værste fald kan det ende med et motorhavari. Bilfabrikkerne i VW-familien har 36 forskellige leverandører af kæder, og der er mistanke om, at en af disse har et kvalitetsproblem, udtaler Kim Rasmussen, adm. direktør i Skandinavisk Motor Co, til DR.
Han betoner samtidig, at hvis der er kunder derude, der føler, at de har været urimeligt eller unfair behandlet, så er SMC villige til at kigge på sagerne.
Problemet blev første gang omtalt i danske medier i 2012 efter det tyske bilmagasin, Autobild tog sagen op. På daværende tidspunkt havde VW-koncernen registreret 77 motorskader ud af 13.000 solgte biler, ifølge DR. Volkswagen i Danmark understregede, at der var tale om et lille problem og ville dengang dække reparation pr. kulance på op til tre år gamle biler, der havde kørt under 100.000 kilometer hvis alle servicetjek var udført hos autoriserede værksteder. Havde man fået lavet service på et frit værksted, så skulle man altså selv betale regningen, hvis bilen senere viste sig at have problemer med kæden. Dette spørgsmål er tilsyneladende stadig uafklaret.