Kun hver tredje sammenligner bilforsikring
Der kan være stor forskel på bilforsikringer. Alligevel indhenter to ud af tre bilkøbere ikke oplysninger fra flere selskaber, inden de forsikrer deres nye bil. Det viser en ny undersøgelse fra TNS Gallup for Gjensidige Forsikring.
Otte ud af ti bilkøbere forsikrede således deres bil hos det forsikringsselskab, hvor de havde deres øvrige forsikringer, hver tiende hos forhandleren og blot hver tyvende hos et andet forsikringsselskab end deres primære.
- Der kan være meget stor forskel på forsikringsbehov fra bilejer til bilejer. Vi bruger alle sammen vores bil forskelligt, og derfor er det ikke altid, at den bilforsikring, der ligger lige for, rent faktisk også er den bedste. Eller den billigste for den sags skyld. Der kan være markant forskel på såvel pris som på, hvordan den dækker, siger Kim Rud-Petersen, koncerndirektør Nordic i Gjensidige Forsikring.
Nye muligheder giver ændret adfærd
Der er gennem de sidste år kommet flere og flere muligheder for hvordan og ikke mindst hvor, man kan købe sine forsikringer. Og det er noget, forbrugerne har taget til sig.
I efteråret 2013 valgte blot fire procent at forsikre deres seneste bilkøb hos forhandleren. Nu et halvt år senere er dette tal steget til 12 procent.
- Måden vi køber og sælger forsikringer på har ændret sig meget over de seneste år. Forsikringer i alle afskygninger kan fås både på internettet, på posthuset og altså også direkte i forbindelse med bilkøbet. Og netop derfor er det vigtigt, at man tjekker, hvad mulighederne er, før man køber en forsikring, råder Kim Rud-Petersen og tilføjer:
- Det er desuden vigtigt at overveje, om der er behov for forskellige tilvalgsdækninger som vejhjælp og friskade, der dækker udvalgte skader uden, at kunden får opkrævet selvrisiko.
Analysen er foretaget af TNS Gallup i juni 2014 hos 1015 repræsentativt udvalgte respondenter. Heraf havde 366 respondenter angivet at have købt en bil inden for de seneste tre år.