23948sdkhjf

Elektronisk undervogn slår den konventionelle

Forbrugerundersøgelser efter testkørsel afslører, at bedre komfort, kontrol og sikkerhed er vigtigere end prisen.
155 bilister har i sommer deltaget i en række testkørsler, som Monroe havde arrangeret, for at bilisterne kunne opleve forskellen mellem at køre i en bil med henholdsvis almindelige støddæmpere og elektronisk styrede støddæmpere. Umiddelbart efter testkørslen blev bilisterne spurgt om deres kørselsoplevelser.

Konklusionerne var ret entydige: I alle testsituationer foretrak bilisterne elektronisk undervogn frem for konventionel. Efter testkørslen vil mange gerne købe elektroniske støddæmpere. De fleste vil være villige til at betale den højere pris, det koster. Undersøgelsen er gennemført for Monroe af TNS Infratest, som arbejder med blandt andet markedsanalyser på verdensplan. I testkørsler med SUV biler sagde 94 procent af deltagerne, at de havde en god eller excellent oplevelse, når de kørte med elektronisk styrede støddæmpere, mod 73 procent når de kørte med almindelig undervogn.

I klassen for mindre biler sagde 86 procent, at de havde en god køreoplevelse med elektronisk styrede støddæmpere, sammenlignet med 61 procent med standardundervogn. I klassen for større personbiler var tallene henholdsvis 88 og 77 procent.

Komfort og sikkerhed

Alle testdeltagerne fremhævede, at det bedste ved intelligente støddæmpere er rigtigt god komfort, samtidig med at vejgrebet er meget stabilt, så man føler, at man kører meget sikkert på vejen selv i skarpe sving og på ujævn vej.

- Vore tests bekræfter, at forbrugere mærker forskellen og specielt, hvordan vi her forener komfort og sikkerhed, siger Sandro Paparelli, direktør og daglig leder af Monroes "Tenneco Ride Performance Europe". Normalt giver hårde støddæmpere høj sikkerhed og mindre komfort, mens bløde støddæmpere giver bedre komfort og mindre sikkerhed. Forbrugerne synes også om muligheden for selv at indstille systemet efter eget ønske med et let tryk på en knap på instrumentpanelet.

Intelligent

Med Monroes intelligente undervogn justeres støddæmperne uafbrudt efter vejens beskaffenhed og bilens hastighed, svingkrav, hjulenes position og førerens håndtering af bilen, så der opnås den optimale balance mellem kørselskomfort og sikker kørsel.

Systemet kan manuelt justeres mellem standard, komfort eller sport helt efter, hvordan føreren ønsker sin kørsel.

Efter forbrugertesten har TÜV SÜD i Tyskland gennemført en serie tests med biler med intelligent undervogn. Disse test bekræfter, at vejbeliggenhed og vejgreb bliver bedre, så man undgår overstyring og udskridninger i sving og på ujævne vejoverflader. Ved vognbaneskift og undvigemanøvrer var der væsentlig mindre karrosseribevægelser og dermed bedre stabilitet i bilen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078