23948sdkhjf

Mindre, lettere, mere 50:50

Nu har vi set den nye Mazda MX-5 og hørt dens data. Det tyder på, at Mazdas ingeniører har gjort alt det rigtige for at gøre et sportsvogns-ikon til endnu mere sportsvogn. Og udseendet – ja, døm selv.
Hvordan gør vi dette her? Hvordan fornyr vi en Mazda MX-5 – den mest populære sportsvogn i verden med et samlet salg på snart i million, og dermed for snart mange år siden mere populær end MGB?

Mazdas ingeniører har valgt at gå en vej, der på én gang gør sportsvogns-vennerne og marketingfolkene glade: De har gjort den nye udgave mindre og ikke mindst lettere.

Lille og let er med til at gøre den nye udgave hurtigere på retningsskift. Plus hurtigere på acceleration og bremse. Og dermed hurtigere på en racerbane. Mon lige det er god latin ude i MX-5-klubberne?

Lille og let er også med til at forbedre bilens forbrug og CO2-udslip. En afgørende egenskab for samtlige bilfabrikker; ja, selv Ferrari er jo begyndt at downsize og montere turbo. Så derfor gælder dette også alle andre – inklusiv Mazda – når de bygger en ny udgave af MX-5.

For designeren har det været en tung opgave. Det er næsten som at få opgaven af redesigne en Cola-flaske: Den skal være ny, men den skal ligne sig selv.

Mazdas designere har valgt at lægge mere vægt på "ny" end "ligne sig selv". Fra engelsk sportsvogns-tradition har den nye MX-5 lånt de flot svungne forskærme – nogle tænker straks Healey 3000, andre Marcos. Bagfra er MX-5 ’15 kort og præcis.

MX-5 i nye udgave rammer dansk asfalt i 2015. Foreløbigt intet om priser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11