Fræk og flabet ny Renault Twingo
Årets måske mest overraskende bilnyhed har netop haft danmarkspremiere, den nye Renault Twingo med hækmotor og baghjulstræk.
Men hvorfor nu hækmotor? Selv forklarer franskmændene, at den store fordel er, at Twingo har klassens (og måske) verdens mindste vende-radius. Hvad de ikke siger, men hvor er det dog tydeligt: En mikro med hækmotor og baghjulstræk gir også attitude. Og det i den grad.
Vi har netop kørt de første foreløbige kilometer i en Twingo med 70 hestekræfter og rødt rat.
Prøv at opleve den første tur sammen med os: Dér holder den. Du hopper ind bag rattet. Sæderne er til den lille side, konstaterer du, men rattet er fedt at kigge på og endnu federe at holde om.
Ud på asfalten. Motoren er en lille, 3-cylindret rækkemotor, og de 70 hestekræfter er ikke alverden, hverken på papiret og bestemt heller ikke i virkeligheden. Der er altså ikke meget, der rykker her heller ikke selv om du maser speederen helt ned til det sorte i gulvmåtten.
Men styringen styringen! Let i rattet, hurtigt, højgearet styretøj. Selvfølgelig kan Twingo ikke køre sidelæns eller det der ligner, uanset hvor meget du prøver. Dertil har den for få hestekræfter, og hvis den havde flere, ville det være lige meget, for al elektronikken kommer og griber ind, inden bilen skrider ud med bagenden.
Men det ændrer ikke på, at bagenden lige sætter sig, når du letter speederen på vej ind i sving. Præcist som en Porsche 911, for lige at nævne en anden, der gør det samme.
Tre skarpe til importøren
Motor-magasinet: Er det en fordel eller en ulempe for Renault Twingo, at den har baghjulstræk?
Søren Hyltoft: Det er en kæmpe fordel, at motoren ligger bagi. Det gør, at bilen, på grund af manglende drivaksler for, jo ikke alene har en venderadius, der er rekordlave 8,6 meter, men også at man trods det, at bilen er blevet 10 centimeter kortere, har 33 centimeter mere plads i kabinen. Hækmotoren giver simpelthen bedre pladsudnyttelse.
Motor-magasinet: Ligner Twingo ikke Fiat 500 alt for meget?
Søren Hyltoft: Twingo er inspireret af fortidens Renault. Bagfra er det tydeligt, at designeren har en forkærlighed for Renault 5 Turbo, og i det hele taget er Twingo helt sin egen.
Motor-magasinet: Hvornår kommer Twingo R.S. med 120 hestekræfter eller er det 130?
Søren Hyltoft: Det er jo som politikerne siger et godt spørgsmål. Nu koncentrerer vi os om at få rigtig godt gang i den Twingo, vi har. Om, og i givet fald hvornår, der kommer en Twingo på EPO, må tiden vise. Vi har ikke planlagt en introduktion.