Nordjyder i uventet dækrazzia
Nye biler kører på nye dæk, gamle biler på gamle dæk.
Vagner Ole Frederiksen fra Sønderjylland kørte med næsten nedslidte dæk på sin gamle Peugeot 205:
- Bilen bliver skrottet i denne uge, så jeg ville ikke have nye dæk på, men de blev da godkendt. Til gengæld fik jeg en bøde for at have nummerpladen liggende i vinduet, fortalte den uheldige bilist, der glæder sig til en ny Peugeot Partner, som leveres sidst på ugen.
En bilist, der slap gennem dækrazziaen helt uden anmærkninger, var Bettina Espersen fra Åbybro. Hun kom kørende i sin ret nye Toyota Aygo.
- Ja, det gik jo fint. Jeg kører på sommerdæk nu, men skifter altid til vinterdæk, når den første frost ligger på vejen, sagde Bettina Espersen. Hun har sine vinterdæk liggende klar på fælge til vinterens komme.
Claus Kjær-Pedersen, leder af Operativ Færdsel ved Nordjysk Politi, var tilfreds med aktionen:
- Vores hovedformål var at kontrollere dæk, og der synes jeg faktisk det er gået rigtig fint. Der er ikke så mange med dårlige dæk, som vi havde regnet med. De fleste af dem, vi har noteret for at køre på dårlige dæk, har haft forståelse for det, vi har sagt om dækkene. Det overrasker mig, at der er mange, der kører på vinterdæk, og så er der også en del, der har både sommer- og vinterdæk på, hvilket er ulovligt, siger han.
Større opmærksomhed
Rasmus Prehn, trafikpolitisk ordfører for Socialdemokraterne og valgt i Nordjylland, deltog som observatør i Dækrazzia:
- Det er vigtigt at sætte fokus på bilisternes dæk. Heldigvis er stadig flere opmærksomme på vigtigheden af deres dæk. Men der er også nogle, hvor det kommer bag på dem, at mønsteret er alt for slidt. Netop her er denne type Dækrazzia, som politiet og Rådet for Større Dæksikkerhed afholder, rigtig god til at gøre opmærksom på dækkenes vigtighed, siger Rasmus Prehn.
- De nordjyske bilister udviste stor forståelse for, at vi tjekkede deres dæk, og det er vi meget glade for. Generelt så vi, at de gamle biler havde flest dårlige dæk, men en kun tre år gammel bil havde fire nedslidte dæk, hvoraf de tre var ulovlige. Og det kostede ejeren 3000 kroner i bøde. Så det er både dyrt og farligt at køre på ulovlige dæk, advarer direktør Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.
Alt i alt blev 307 bilister tjekket, og et par håndfulde fik bøder for at køre på ulovlige dæk, inden dækspecialisterne analyserede dækkene og uddelte gode råd om dæk.