Stor værkstedsvrede mod Codan
Opsagt værksted fik annulleret opsigelse af prisaftale som følge af mange skader de sidste måneder. Men hos andre er utilfredsheden fortsat udtalt.
Underdirektør i AutoBranchen Danmark, Michael Nørregård, oplyser, at foreningen skal holde møde med Codan om sagen på fredag 28. august. Han tilføjer, at AutoBranchen Danmark udover henvendelse fra en række utilfredse reparatører også har fået bekymrede henvendelser fra en del små autolakerere, som netop arbejder for de mindre værksteder ude i landet, der er blevet opsagt af Codan.
C.B. Auto
Et af de kritiske værksteder, som har modtaget en opsigelse, er C.B. Auto i Allingåbro, hvor indehaver Christen Bonde undrer sig over det meget tilfældige i at lade seks skader i 2013 udgøre grænsen.
- Således har jeg på små to måneder i år - fra 24. juni og til 20. august - lavet seks skader for Codan og Privatforsikring. Det er jo meget tilfældigt, hvornår skaderne kommer, siger Christen Bonde.
- Vi kommer til at miste en del omsætning på denne opsigelse, ligesom vores faste kunder får en dårligere service. Jeg har allerede talt med en del kunder, som ikke er interesserede i at skifte værksted. Jeg har talt med Codan, da jeg fik brevet, men det kunne de ikke gøre noget ved - der var ikke noget at forhandle med, udtaler Christen Bonde, hvis frie værksted beskæftiger to svende og én lærling og typisk laver 60-80 skader om året.
Efter at have fortalt dette til Motor-magasinet onsdag den 20. august kontaktede Christen Bonde igen Codan, og på basis af de seks skader de sidste to måneder fik han senere samme dag nu at vide, at beslutningen ændres, og at hans opsigelse nu annulleres.
- Det er jeg selvfølelig tilfreds med. De fire skader den sidste måned har hjulpet mig. Så hvis man har oplevet noget lignende, skal man prøve at kontakte Codan igen, opfordrer Christen Bonde.
Emmerske Biler
Et andet CAD-værksted, som har modtaget en opsigelse fra Codan, er Emmerske Biler ApS ved Tønder, som også er nummerplade-operatør.
- Vi er kede af hermed ikke at kunne give alle vores lokale kunder samme gode service - det er skidt for os og for vores kunder. Codan har skriftligt opsagt deres sanmarbejde med os, og derfor kan vi naturligvis ikke forsikre biler for dem. Samarbejdet går jo begge veje. Vi kan ikke sælge forsikringer til de biler, vi sælger, hos de de to forsikringsselskaber, vi ikke kan anbefale - ellers flytter vi jo kunden. Disse kunder må købe deres nummerplader andre steder, siger indehaver Peter A. Petersen.
Heller ikke Tryg, kan Tønder-værkstedet anbefale, efter at det store forsikringsselskab for nogle år siden etablerede fordelsværksteder. Codan er dog gået et skridt videre og afliver det frie værkstedsvalg fra 1. september, mens kunderne hos eksempelvis Tryg fortsat kan insistere på deres vante værksted.
- I mere end 30 år har vi passet vores kunder og forsikringsselskaberne. Jeg kan ikke se, hvem der vinder på dette. Det er meget frustrerende, siger Peter A. Petersen og tilføjer:
- Jeg håber da, at Codan kommer på bedre tanker - dette tiltag skaber jo utrolig stor badwill for selskabet.
Emmerske Biler, som er et AutoMester værksted, beskæftiger syv medarbejdere.
Svends Auto
Også Svend Auto i Hedensted, som er medlem hos AutoBranchen Danmark, er stærkt utilfreds med Codans opsigelse.
- Codan har gang i noget, som hverken gavner kunderne eller branchen. Vi har haft et reparationsnummer siden 1966, men aldrig haft én eneste klage i en forsikringssag. I disse sager er vi ofte en lus mellem selskab og kunde, men de skal ikke vaske hænder i vores håndvask, mener Erik Jensen, som klager over et længere pres fra flere selskaber om at få prisen på skadesarbejdet ned, bruge flere brugte dele, lime frontgitter og lygter på og så videre.
- Der er bestemt også dygtige taksatorer, og forsikringsselskaber der følger reglerne. Men der er en tendens til, at de store og mellemstore selskaber forsøger at pille og barbere i skadesarbejdet og priserne, siger Erik Jensen, der har lavet sin egen nagativ-liste over forsikringsselskaber, han ikke kan anbefale sine kunder. Her står Codan pt øverst, men også GF, Tryg og Top er med.
Erik Jensen mener, at hele autobranchen bør lave en top ti-liste én gang om året over forsikringsselskaberne, målt på hvordan de behandler autobranchen.
- Det er det eneste, de har respekt for. De skal forstå, at de truer os på vores levebrød, og det finder jeg mig ikke i. Jeg er ikke bange for at sige, hvad jeg mener - jeg er blevet hærdet og har heldigvis stadig mange kunder og biler, tilføjer han.