23948sdkhjf

Vejhjælp skal trække flere til autoriserede værksteder

Bilimportørerne øger fokus på gratis vejhjælp som et loyalitetsskabende element i kampen om service og reparationskunderne. De frie værksteder overvejer et modtræk.
Volkswagen har det. Toyota har det, Opel har det og Ford har lige øget sin fokus på at give gratis vejhjælp til kunder med ældre biler i forbindelse med service. Mange bilimportører har vejhjælp inkluderet i serviceprisen som et kundetilbud, der reelt også er med til at dirigere ældre havarerede eller forulykkede bilisters køretøjer til mærkeværkstederne.

Fra Ford siger pressechef Lene Dahlquist, at mærket har haft vejhjælp længe, men at det er nyt, at kunderne nu får et års vejhjælpsservice hver gang, der udføres service årligt, og at det også gælder ældre biler og de bilister, der ikke har brugt autoriseret Ford-service før.

- Det er en måde at prøve at sikre, at Ford-kørerne fortsætter med at være loyale. Kunderne kigger jo på hver en krone i bilbudgettet, og derfor tilbyder vi også prismatch på vores værkstedspriser, siger Lene Dahlquist.

Helle Mathiasen Dam, marketingchef for eftermarkedet hos Ford, fortæller, at vejhjælpen er en del af Ford Europas strategi og udtryk for, at bilmærkerne er nødt til at gøre noget for at holde på kunderne, der ofte søger over på frie værksteder, når den nye bil er 3-4 år gammel.

- Vi tegner omkring 30.000 kontrakter årligt i Ford Assistance Plus. Vi kan ikke længere nøjes med at sige til bilisterne, at "Ford-teknikere er dygtigst til Ford-biler", for det er jo, hvad man forventer af et mærkeværksted. Vi har spurgt kunder, der har forladt Ford-værkstedet til fordel for et ikke-mærkeværksted, hvorfor – og de kan ikke forklare det; vi er hos Ford ikke for dyre, og vi er dygtige og søde nok, siger de. Vi skal derfor tilbyde noget ekstra såsom vejhjælp og i højere grad fortælle, at nu kan kunderne spare penge ved at opsige et måske eksisterende andet vejhjælpsabonnement. Men vi har ikke statistik over genvundne kunder på dette tiltag, siger Helle Mathiasen Dam.

Markant stigning

Volkswagen Vejhjælp bugserer til et givent VW-servicepartner værksted hele bilens levetid, så længe det sidste store serviceeftersyn er lavet hos VW, og næste serviceeftersyn ifølge servicebogen endnu ikke er forfaldet.

Fra importøren Skandinavisk Motor Co. A/S siger pressechef Søs Righolt Ilum, at antallet af nye vejhjælpsaftaler er steget markant fra 3500 årligt i 2012 til 5500 i år, hvilket sandsynligvis ender i 7000 ved årets udgang. Heraf er også antallet af bugseringer steget fra 4600 i 2012 til 4750 til dato i år.

- Mange ved ikke, at vores vejhjælp er indeholdt i serviceprisen, og det sætter vi ind med at fortælle bedre om. Det handler om at give kunderne tryghed, og selvfølgelig vil vi gerne se dem blive på vores værksteder, siger Søs Righolt Ilum.

De frie værksteders brancheorganisation, CAD, har bemærket, at bilimportører og mærkeværksteder er begyndt at markedsføre vejhjælpen mere markant. CAD har ikke et vejhjælpstilbud til værkstedskunderne men har drøftet emnet. CAD finder imidlertid markedet for vejhjælp overmættet og mener, at mange bilister reelt er dobbeltforsikret forskellige steder – måske uden at være klar over det. CAD-direktør Erik S. Rasmussen mener, det reelt kan være pengespild at lade sig lokke til mærkeværksteder i kraft af tilbud om vejhjælp.

- Intet i verden gratis, og bilimportørernes og mærkeværkstederne tilbud om vejhjælp skal nok nærmere ses som aflad for deres høje reparations- og servicepriser, idet adskillige undersøgelser har påpeget, at autoriseret service generelt er 20-30 procent dyrere end på frie værksteder.

- Men det er klart, at hvis vejhjælp bliver en større konkurrenceparameter, så er vi hos CAD nødt til at se på, om det er noget, vi også bør gå ind i. Bilister vil vælge værksted frit, og vi fornemmer, at forbrugerne hellere vil have en lav basispris på service, og så derefter tilvælge eksempelvis vejhjælp, siger Erik S. Rasmussen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.139