Moms i vejen for skroteventyr
Bilgenbrug Danmark advarer om mindre genbrug.
Miljøstyrelsens skøn for udviklingen er fornuftig på grund af de små bilers indtog på markedet, siger Birger Grøn Nielsen, Hørning Autolager og medlem af BGD's bestyrelse. Prognosen lyder på 50 procent forøgelse over fem år til knap 180.000 biler i 2017.
Mange ophuggere vil lukke trods stigningen i tilførslen af skrotbiler. Årsagen er momsreglerne, forudser Birger Grøn Nielsen.
En større del af bilerne vil blive sendt til shredderen for at blive genanvendt i stedet for at blive genbrugt, advarer han.
- De tilbageværende må intensivere, og det kan resultere i mindre genbrug. Fem ophuggere lukkede sidste år, siger Birger Grøn Nielsen.
Det er stik imod målet i miljøminister Ida Aukens ressourceplan. Genanvendelse står under genbrug i affaldshierarkiet. I ressourceplanen reduceres shredderaffaldet med over en trediedel, så 70 procent af shredderaffaldet (det omfatter alt og ikke kun biler) bliver nyttiggjort.
Dobbeltmoms på reservedele
Han ser heller ikke eksportmuligheder for reservedele fra forsikringsbiler.
- Vore biler er forholdsvis dyre til ophug i forhold til andre lande, fordi vi har afgiften at slås med. I Tyskland koster en bil 20.000 kroner, som koster 50.000 kroner i Danmark. Det giver sig selv, at den vil være billigere at købe til ophug i Tyskland end i Danmark, siger Birger Grøn Nielsen.
- Så skulle vi gerne have lov at sælge nogle brugte dele, fordi man skal holde længere liv i bilerne herhjemme. Der spænder momsreglerne ben for os, for der er dobbeltmoms på de reservedele, vi piller ud af skrotbiler, fortsætter Birger Grøn Nielsen.
- Det er umuligt at konkurrere på fair betingelser, når de urimelige momsregler fordyrer genbrugsdele med 12-35 procent for slutbrugeren.
Købsmoms kan ikke trækkes fra
- Hvis jeg køber en bil til 5000 kroner og skiller ad til 10.000 kroner i reservedele, skal skattevæsenet have 2500 kroner, for der momses 25 procent fra kroner nul, selv om væksten i min butik kun er 5000 kroner. Tilvæksten momses altså 50 procent, for den ophuggede bil var inklusiv moms, forklarer Birger Grøn Nielsen.
Ophuggere kan ikke trække allerede afgiftsberigtiget moms fra. Momssystemet er ikke indrettet for et produkts afslutning, når forbrugeren afhænder tingen tilbage til en virksomhed, påpeger Birger Grøn Nielsen.
- Skattevæsenet siger, at en bil mister sin identitet, når vi skiller en bil ad, og så skal genbrugsdelene berigtiges fra kroner nul. EU-reglerne siger, at det ikke må miste sin anvendelse og funktion, og det er ikke det samme som identitet, siger han.
Det spørgsmål kører der i øvrigt en retssag om ved landsretten i Viborg.
Skat af fiktiv værdi
Skat udsendte et nyt såkaldt styresignal den 20. december om momsgrundlaget ved affaldsbehandling, som bygger på følgende princip: Ophugningsvirksomheden leverer affaldsbehandling til bilejeren.
- Efter Finn Skytte-sagen fortalte Skat Folketingets skatteudvalg, at man skal betale moms af et vederlag. Nu siger Skat, at man skal betale moms af en fiktiv værdi, så vi skal regne ud, hvor lang tid en miljøbehandling tager og slå moms af det. Vi får ikke penge for miljøbehandlingen, men vi må ikke starte på at hugge op inden bilen er miljøbehandlet, pointerer Birger Grøn Nielsen.
- Skat glemmer, at man skal have penge for at lave noget. Man vil have moms af en fiktiv værdi, så det betragter jeg som en direkte afgift for at få lov at miljøbehandle en anden mands bil.
BGD kræver, at Danmark fortolker og gennemfører EU's momsregler på samme måde som blandt andet Sverige.
- Momssagen er simpelt hen spørgsmål om overlevelse for branchen. Det ender med, at bilerne går direkte ud til jernhandlerne. Jeg læser EU's ELV-direktiv (End of Life Vehicles, red.) sådan, at kun autoophug med plads til opbevaring af genbrugsdele må modtage biler, siger Birger Grøn Nielsen.