Analyse: Familiebiler holder prisen bedst
Mens salget af minibiler stormer frem, er det overvejende familiebilerne, der holder prisen bedst, viser en ny opgørelse fra Spar Nord og BilBasen.
For en Skoda Octavia svarer det i kroner og øre til et tab på mellem 128.000 og 133.000 kroner, og for en VW Passat udgør tabet mellem 149.000 og 155.000 kroner. Det viser en ny opgørelse foretaget af Spar Nord og BilBasen på baggrund af bilmodellers gennemsnitlige værditab efter fire års ejerskab.
Ifølge Jan Lang, der er markedsanalytiker hos BilBasen, hænger familiebilernes dominans på top 10-listen sammen med udbuddet på brugtbilmarkedet.
- Generelt ser vi, at de private bilkøbere holder igen med at bruge penge på store og fabriksnye biler. Faktisk er det meget få danskere, der dag betaler mere end 300.000 kroner for en ny bil. Det betyder også, at udbuddet af de mellemstore biler på brugtbilmarkedet er særdeles begrænset, og det er alt andet lige med til at holde gensalgsværdien oppe for den kategori, siger Jan Lang.
Forsigtige forbrugere
Selv om de mellemstore familiebiler holder prisen bedst, så placerer de lidt mindre biler som Kia Ceed, Ford Focus og Hyundai i30 sig også i den gode ende af skalaen i forhold til at fastholde værdien. Her ligger værditabet efter fire års ejerskab også på godt halvdelen af bilens nypris.
Chefanalytiker i Spar Nord Martin Lundholm peger på, at efterspørgslen efter familiebiler drives af en kombination af familiernes pladsbehov og den generelle, økonomiske forsigtighed.
- Eksplosionen af minibiler herhjemme viser med al tydelighed, at vi gerne vil transportere os så omkostningslet som muligt. Men der er nu en gang en grænse for, hvor mange børn og kufferter du kan mase ind i en minibil, og derfor er det oplagte valg at købe en nyere brugt familiebil, hvor prisen er faldet til det halve, siger Martin Lundholm.
- I øvrigt gør pladsbehovet sig ofte gældende hos yngre familier med børn, hvor der er nok at bruge pengene på, og for dem giver det rigtig god mening at indfri pladsbehovet med en brugt familiebil frem for en ny, fortsætter han.
Ekstreme værditab på luksusbiler
I den modsatte ende af skalaen ligger de store luksusbiler som eksempelvis Audi A8 og Mercedes S-Klasse. Efter bare tre års ejerskab og 60.000 kilometer har bilerne gennemsnitligt tabt omkring 60 procent af nyprisen. Og for en Mercedes S-Klasse, der fra ny har kostet i omegnen af 2,5 millioner kroner, svarer det til et værditab på hele 1,5 millioner kroner.