Rekordhøjt antal biler på de danske veje
I autobranchen er der bred enighed om, at antallet af skrottede biler pr. år er voksende, men på grund af den kraftige stigning i antallet af solgte biler er bilbestanden alligevel stigende.
- Det høje bilsalg har betydet, at der er kommet flere biler på vejene. Mikrobilerne er billige, og dermed er der flere familier, som har råd til en eller flere biler, siger Jens Brendstrup, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Han fortsætter:
- Med de mange solgte mikrobiler tror jeg, at vi de kommende år vil opleve et fald i bilbestanden. De små bilers gennemsnitsalder er - alt andet lige - kortere end de større bilers, og det betyder, at der vil komme færre biler på brugtbilsmarkedet. Det har også den gavnlige effekt, at det sænker hele bilbestandens gennemsnitalder, en af Europas højeste gennemsnitsaldre på biler.
I autobranchen er der bred enighed om, at antallet af skrottede biler pr. år er voksende, men på grund af den kraftige stigning i antallet af solgte biler er bilbestanden alligevel stigende.
Den positive effekt fra det høje bilsalg er også, at bilbestanden bliver mere miljøvenlig. En analyse fra AutoBranchen Danmark viser, at fabriksnye bilers gennemsnitlige CO2-udledning er faldet med 22 procent siden 2008.
- Danskerne er i stigende grad begyndt at tænke miljøet ind, når de skal købe ny bil, så selvom der er kommet flere biler på vejene, er bestandens CO2-udledning forblevet stabil. Det betyder, at når udskiftningen af mikrobilerne begynder, vil bestandens CO2-udledning også begynde at dale, siger Jens Brendstrup. Han pointerer også, hvordan trafiksikkerheden er steget i bilbestanden:
- Foryngelsen af bilparken er medvirkende til, at trafikulykkerne er faldet. Mange af de nye bilmodeller øger sikkerheden for både passagerne og andre trafikanter, bemærker han.