23948sdkhjf

10 vilde forudsigelser for 2014

Blandt forudsigelserne for det nye år er, at udlandet og delebiler trænger sig på i Danmark, hvor også online bilsalg etablerer sig.
Vanen tro har brancheanalyse- og konsulentfirmaet Udvikling a/s kigget i krystalkuglen og funderet over, hvad vi eventuelt kan vente os af markante udviklinger i bilbranchen, såvel i Danmark som internationalt, det kommende år. Det har udmøntet sig i 10 "vilde forudsigelser" for 2014 – og frem.

Bag forudsigelserne står den kendte og anerkendte branchemand René Tønder Nielsen med en række topposter i autobranchen bag sig.

- Vi rammer, for at sige det mildt, sjældent helt plet med disse spådomme; men det er faktisk heller ikke meningen. Formålet er først og fremmest at provokere til nogle tanker om hvad der kunne ske, ikke hvad der nødvendigvis vil ske, siger René Tønder Nielsen.

Men ved hvem ved. En eller flere af nedenstående forudsigelser kunne rent faktisk komme til at finde sted i 2014. Eller senere.

Ÿ Salgsrekord: Salget af nye personbiler stiger fortsat, og vi rammer i 2014 det magiske niveau på 200.000 enheder – og salget af varebiler kommer endelig op i gear. Det betyder, at bilforhandlerne fortsat vil have travlt med at udlevere biler, de ikke tjener penge på, og derfor ikke har tid til at udvikle bæredygtige forretningsmodeller.

Ÿ Konsolidering: På baggrund af opkøb/fusioner og konkurser, som bliver rekordhøje for branchen, falder antallet af ejere (autoriserede forhandlere) med over 10 procent i 2014. I 2020 vil der kun være halvt så mange ejere!

Ÿ Ny landsdækkende forhandler: 2 til 4 af aktørerne fra Top-20 går sammen og skaber en ny, landsdækkende forhandler for at finde en forretningsmodel, som kan (gen)skabe rentabilitet.

Ÿ Udlændingene kommer: Større forhandler i Danmark bliver købt af stor, udenlandsk aktør; eksempelvis, at Penske køber Ejner Hessel? I et Europa, hvor salget stadig er historisk lavt, lokker det høje og stabile salg – og en eventuel kommende omlægning af bilafgifterne – i Danmark.

Ÿ Bilafgifter: 2014 bliver heller ikke året, hvor registreringsafgiften bliver lagt om til en objektiv (miljø-)afgift. Faktisk kommer der ingen ændringer af bilafgifterne overhovedet. Men håbet er selvfølgelig stadig lysgrønt på den anden side af et Folketingsvalg i 2015.

Ÿ Bilproducenter: Teslas aktiekurs kommer ned på et mere realistisk niveau, hvorefter elbilproducenten bliver købt op, enten af General Motors eller Google!

Ÿ Online: 2014 bliver – endelig – året, hvor enten en importør og/eller en større forhandler etablerer en online platform til salg af nye biler. Altså ikke blot en elektronisk brochure, men en platform, hvor hele processen gennemføres digitalt.

Ÿ Kineserier: Kinesisk bilproducent etablerer europæisk brohoved i Danmark. Eller bliver det først i 2015, eller 2016, eller… ? Dacia har jo vist, at det europæiske marked i den grad er modtagelig over for "no-frills" men solide biler til lave priser.

Ÿ Delebiler: Kommercielle delebilsprogrammer (altså ikke den idealistiske slags fra 1990’erne, hvor to pensionerede overlærere og en ingeniør fik kommunen med på at lave en klub!) får fodfæste i Århus og København. Bilforhandlerne ryster på hovedet, og kommer derfor (heller) ikke med i denne udvikling, hvis hastige udbredelse vil overraske.

Ÿ Organisationer: Autobranchen Danmark og DI Bilbranchen aftaler at fusionere for at skabe én slagkraftig organisation for (næsten) hele branchen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094