Bilsalget til erhverv er i fremgang
Selv om købelysten blandt private er aftagende, vælger flere at lease.
- Dog har de seneste års salgsrekorder været båret af et stigende andel private kunder, som køber små billige biler med lav avance. Det presser bilforhandlerne på indtjeningen. Derfor er det nu positivt, at tallene viser, at virksomhederne igen anskaffer sig flere nye biler, idet de typisk også vælger lidt større biler med mere moderne teknologi, siger direktør i Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen.
Salget af personbiler til erhverv er steget 26 procent i årets første otte måneder sammenlignet med samme periode sidste år. Samtidig er salget til private faldet med fem procent. Til gengæld er privatleasing i markant fremgang og er steget 129 procent.
I statistikken indregnes privatleasing i firmabilsalget. Men selvom firmabilsalget renses for privatleasing, og man i stedet medregner privatleasing under privatmarkedet, er tendensen overordnet den samme. År til dato er firmabilsalget, renset for privatleasing, steget 18 procent, imens privatmarkedet, inklusive privatleasing, er omtrent uændret, melder Bilbranchen.
- Som vi løbende i år har italesat det, ser privatmarkedet ud til at have nået et mætningspunkt, selv når vi medregner privatleasingsegmentet. Det sker i takt med, at garagerne hos de private kunder er ved at være fyldt op med især mikro- og minibiler, forklarer Thomas Møller Sørensen.
Eksempelvis steg antallet af familier med tre eller flere biler 27 procent fra 2009 til 2013 samtidig med, at familier med kun én bil faldt 1 procent.
Til gengæld mener Thomas Møller Sørensen, at det er positivt, at flere private kunder har fået øjnene op for fordelene ved at privatlease.
- Kunder vælger typisk også en lidt større bil, når de leaser i forhold til de kunder som vælger at eje, tilføjer branchedirektøren.
Eksempelvis har hele 71 procent af alle privat-bilkøbere i årets første otte måneder valgt en minibil. På privatleasingmarkedet udgør minibilerne "kun" 45 procent.