23948sdkhjf

BilBasen oplever fremgang efter tilpasning

Efter 18 måneder i spidsen for konstant udvikling af eBay Danmarks motordivision kan britiske Andrew Whitehair se, at nye tiltag begynder at virke, selv om konkurrencen er øget i markedet.
Fra at have været stækket, på grund af modstand fra store dele af autobranchens bilforhandlere, er situationen ligefrem ændret dramatisk, fortæller eBay-direktør Andrew Whitehair. Han kom til Danmark for halvandet år siden for at bruge sine britiske erfaringer på at udvikle BilBasen og Bilinfo. Nu er et redesignet, simplificeret, mere brugervenligt og – ikke mindst – analysemæssigt vægtigt bilinfo.net ved at være færdigudviklet. Ebay vil have en løsning færdig i begyndelsen af 2015 til nybilforhandlere. Og i slutningen af næste år vil så godt som alle brugt- og nybilforhandlere være faset over på de nye features i Bilinfo.net, så det gamle Bilinfo Classic så småt kan dreje tændingsnøglen og slukke motoren.

- Vi har, sideløbende med den tekniske udvikling af Bilinfo.net, arbejdet på at komme tæt på bilforhandlerne igen og fortælle om værdien i at samarbejde med os. Vi har lyttet og bragt kunden i centrum – repareret skaden efter brancheopstanden i 2012, om du vil. Derfor har vi fået en del af de forhandlere tilbage, der forlod os, og fået flere besøgende på BilBasen, fortæller Andrew Whitehair. Der er nu 1651 bilforhandlere tilsluttet BilBasen, og det er 200 mere end sidste år. Besøgstallet fra bilkøbere er vokset 16 procent, ifølge Whitehair.

Analyser fra poolkanten

Ebays danske motordivision har investeret kraftigt i Bilinfo.net som internetbaseret platform, der samler og ensretter pc-browsere og mobile enheder, samt tilføjet nye features såsom muligheden for videoer af salgsbiler. Især har der været fokus på integration af finansieringsselskaber, der har ønsket en meget detaljeret løsning frem for en mere simpel. Og leasingbiler er nu udskilt, så både bilkøbere og -forhandlere har bedre overblik over bilbestand og køb/salgs-muligheder.

- Fremover kan man, med den nye platform, populært sagt sidde på stranden eller ved poolen og passe sin forretning ved brug af vores mere sofistikerede analyse-værktøjer, som vi under en samlet hat kalder business intelligence – med blandt andet lokalgeografisk analyse af efterspørgsel og prisniveau på biler. Det har man ikke kunnet via den efterhånden 17 år gamle Bilinfo-løsning, fortæller Andrew Whitehair. Bilinfo.net indeholder således også prisguide og analyse af udviklingen i bilkøbernes søgemønstre, hvilket kan styre bilforhandlernes lagerbeholdning – og dermed indkøb, eventuelt via egen import, og træk på kassekreditten optimalt.

Via Bilinfo kan det nye analysesystem se, at en given bilforhandler har 40 procent færre lagerdage på bilparken end bilforhandlere, der bruger andre salgskanaler end BilBasen.

Papir kun til branding

Måske ikke overraskende finder Andrew Whitehair det ligefrem bekymrende, at mange bilforhandlere stadig annoncerer aktuelle salgsbiler på print.

- Det er som oftest penge ud ad vinduet. Print er til branding af forretningen, også lokalt. Mange bilforhandlere tror, at de får strøgkunder via print-annoncer. Det er en saga blot i dag, hvor bilkøbere gerne kommer langvejs fra og er yderst godt informeret og købeklar, når de tropper op i forretningen. Derfor er det nu ekstra vigtigt, at enhver kunde altid behandles som den vigtigste i forretningen, siger Andrew Whitehair. Han vedkender sig, at BilBasen/Bilinfo også kan have et undervisende element i kraft af at være privilegeret ved at kunne se trends og analyser på kundernes vegne. Også internationalt i kraft af sine søsterselskaber i andre lande.

- Jeg har eksempelvis aldrig mødt min kones bilforhandler. Da vi kom til Danmark og leasede bilen over nettet, blev den efterfølgende leveret til os på adressen. Det er en ny måde at "købe" bil på. Og leasing er i stigning, også i Danmark. Vi kan ikke arbejde mod markedet, så forhandlere må være innovative. Vi håber, at de vil lytte til os og bygge relationer – selv om vi ikke blåøjet tror, at alle kun vil bruge os, siger Andrew Whitehair.

Priser holdt i ro

I samme åndedrag kan han fortælle, at priserne hos såvel BilBasen som Bilinfo er holdt i ro siden prisforhøjelserne i 2012, der medførte brancheopstanden og etableringen af Biltorvet A/S som vægtig, forhandlerejet, konkurrent.

- Vi vil, at branchen skal se, hvad vi kan levere og derefter vurdere, hvor deres leads og bilkøbere kommer fra. Vi kan måle, at 68 procent af alle onlineleads kommer fra BilBasen. Men mange forhandlere er i dag både på BilBasen og hos de øvrige udbydere, så turbulensen om vores virksomhed har reelt øget forhandlernes omkostninger sammenlagt, siger Andrew Whitehair. Han vil ikke vurdere, om projekt Biltorvet har fejlet.

- Biltorvet troede, at det var let at skabe en vægtig konkurrent hurtigt, men det er Ikke så nemt at starte nyt op. Vi bruger rigtig mange penge på markedsføring og ikke mindst tilpasning af teknologi, der udvikler sig hurtigt. Jeg forstår følelsen bag forsøget, og det har medført, at vi har indset, at vi skal være

mere transparente. Men reelt har bilforhandlerne andre og større problemer end konkurrence i markedsføringen – det har været et hårdt år for bilforhandlerne på flere fronter.

- Her og nu hjælper vi desuden forhandlerne med at integrere mobile platforme i kraft af, at vi også bygger hjemmesider for forhandlerne. Bilforhandlere er ikke altid helt klar over vigtigheden af deres it, og hvad de skal gøre – de har jo travlt med at drive deres primære forretning, siger Andrew Whitehair.

Bilimportører med

I øjeblikket pågår også et styrket samarbejde med bilimportørerne om at bruge diverse data.

- Bilkøberne skal i første omgang stimuleres til at tænke bilskift mere end i at vurdere, om det skal være en ny eller brugt. Dermed sætter vi skub i flere bilhandler, mener Andrew Whitehair, der i øvrigt roser brancheorganisationer som CAD og Bilbranchen for at stimulere og uddanne medlemmerne til øget bilsalg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078