23948sdkhjf

Bedre tider for bilforhandlerne

Fordobling af indtjeningen hos landets 400 største bilforhandlere, forudser Dansk Brancheanalyse.
Regnskaber

2013 har været et skønt år for de danske bilforhandlere, hvis man måler på bundlinjen - eller toplinjen, lyder meldingen fra Ole Egholm, Dansk Brancheanalyse ApS i Søborg, som den 12. december udgiver en analyse af Danmarks 400 største bilforhandlere og 23 importører, i øvrigt for ottende år i træk.

- I skrivende stund har bilforhandlerne tjent 477 millioner kroner, hvilket er mere end en fordobling fra de 205 millioner, som branchen tjente i 2013. Væksten i omsætningen for bilforhandlerne ser - igen i skrivende stund - ud til at have været omkring 3,9 procent, hvilket er godt over den generelle økonomiske udvikling i Danmark. Vi glæder os også over, at 2014 - i det mindste de første ti måneder - har budt på yderligere fremgang for branchen, i det mindste når vi måler på antallet af nye solgte køretøjer, der for tiden ligger i plus 5,7 procent, så umiddelbart er der håb om atter et godt år 2014 for dansk bilbranche, det høje afgiftsniveau og de mange løbende regel- og skatteændringer til trods, siger Ole Egholm.

Analysen tager udgangspunkt i de sidst offentliggjorte regnskaber – det vil sige 2013 eller senere. Endvidere kobles disse informationer med, hvilke bilmærker der forhandles.

Aalysen medtager alle bilforhandlere med mindst 50 millioner kroner i omsætning eller mindst ni ansatte - i skrivende stund er det præcis 409 forhandlere, herunder også de store brugtbilforhandlere. Som noget nyt i år inkluderer Dansk Brancheanalyse også importører og forhandlere af vare- og lastbiler. Vi ser naturligvis også separat på Danmarks 23 største bilimportører og deres økonomi. De oplysninger, der ikke fremgår af regnskaberne hos visse forhandlere, som for eksempel omsætning, dækningsbidrag, antal ansatte eller ejerforhold, laver Dansk Brancheanalyse kvalificerede estimater på.

Udover de generelle regnskabsoplysninger og nøgletal for hver enkelt af bilbranchens virksomheder, laver firmaet også en lang række snit på, hvordan det går bilforhandlerne alt efter ejerform, geografisk beliggenhed, antal forretninger, hvilket bilmærke der bliver forhandlet, eller hvor mange bilmærker der forhandles, og hvor stor bilforhandleren er.

Færre konkurser

- Vi følger pengene til dørs, så vi får styr på millionærerne i bilbranchen. Dem er der heldigvis stadig rigtig mange af, godt 400 personer med en formue i sit ultimative moderselskab på mindst to millioner kroner. Se dem alle i listen over bilbranchens millionærer, og se hvor mange millioner de er gode for, opfordrer Ole Egholm.

Analysen har en lang række top-20-lister over de største overskud, højeste vækst, højeste overskudsgrad og største gennemsnitslønninger, ligesom analysen også kigger på de værste præstationer i form af tilsvarende største underskud, største salgsnedture, laveste lønniveauer og "syge" virksomheder.

Analysen ser ikke kun på bilbranchens resultater, men også på bilbranchens aktiver og passiver.

- Vi ser på, hvem der har de største varelagre, hvem der har den største rentebærende gæld, hvem der måske har svært ved at servicere denne, samt hvem der har en solid og hvem der har svag egenkapital, også sammenholdt med regnskabernes øvrige poster. Vi tillader os at lave en liste over de virksomheder, der er mest konkurstruede. Heldigvis har året været skønt, og vi har indtil videre derfor kun set tre konkurser blandt de 400 forhandlere, der indgik i sidste års analyse - mod otte konkurser i 2013. Bilforhandlerbranchen - i hvert fald når vi ser på de 400 største - er en ganske solid branche, udtaler Ole Egholm.

En del af brancheanalysen bliver en slavisk gennemgang af hvert af de 23 største bilmærkers forhandlernet og de økonomiske præstationer for disse forhandlere.

Dansk Brancheanalyse kommer også til at se på lastbilforhandlere for sig.

Analysen udgives i rapportform, fylder godt 170 sider og koster 4000 kroner.

mich
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079