Styrelse: Ikke yderligere indskærpelser i rustinspektionsdebat
CAD mener, at der stadig mangler en præcis vejledning i sagen om frie værksteder og kørsel af kundebiler til rustkontrol. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mener dog, at det sidste ord foreløbig er sagt i den sag.
Senere på efteråret udsendte Dansk Automobilforhandler Forening (D.A.F.) en vejledning efter at have nærlæst reglerne hos de mest kompetente jurister på området. De var nået frem til, at forhandleren godt må kræve personligt fremmøde til rusteftersyn, hvis forhandleren ikke er dominerende eller har koordineret kravet med eksempelvis importøren.
Derfor har CAD-direktør Erik S. Rasmussen oplyst over for Motor-magasinet, at han forsat afventer, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil komme med en mere præcis vejledning. Det kommer dog ikke til at ske ifølge styrelsen.
- Vi synes, at den indskærpelse, vi har givet tidligere, er meget præcis, og vi vil derfor ikke foretage os yderligere, som det ser ud lige nu, siger Jacob Schaumburg-Müller, kontorchef for Auto hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Opel åbnede sagen
Sagen startede for alvor i marts 2012, hvor CAD indklagede Opel til Konkurrence- og Forbrugerstyrelse. Det skete efter mange års kutyme, hvor frie mekanikere havde kørt kundebiler til mærkeværkstederne for at få stempler i servicebøgerne for lak- og rustgaranti, men pludselig begyndte Opel at afvise de frie værksteder.
Det endte altså i oktober sidste år med, at styrelsen kom med en indskærpelse, der altså ikke vil blive uddybet, som tingene ser ud nu.