Bakker skal spare på brændstoffet
Nyudvikling af start-stop systemet kan give en besparelse på op mod ti procent af brændstofforbruget.
Bosch har foretaget tests, der viser, at op mod 30 procent af tiden kører motoren, uden den udsættes for belastning. Og derfor mener de, at denne nyudvikling bliver en succes.
- Hos Bosch er vi sikre på, at den nye start-stop funktion vil blive ligeså almindelig i bilerne, som aircondition er i dag, siger Rolf Bulander og fortsætter.
- Den nye start-stop funktion er til at betale, kan bruges på alle typer af forbrændingsmotorer og kan sænke brændstofforbruget betydeligt, siger Dr. Rolf Bulander, bestyrelsesmedlem hos Robert Bosch.
Stor miljøeffekt
Meget af det der gør systemet innovativt er forbedret software, og måden hvorpå denne software kan gøre brug af de eksisterende data modtaget fra bilens sensorer. Derudover er den starter, der sætter bilen i gang, når start-stop funktionen slår til, blevet forbedret, så den kan håndtere højere belastning og hurtigere genstart.
Systemet virker på alle slags motorer, hvilket betyder, at den vil kunne bruges både på dieselbilerne i Europa, benzinbilerne i USA og gasdrevne biler i Asien. Udfra Boschs regnestykke vil det kunne aflæses på CO2-forureningen, når og hvis alle biler bliver udstyret med deres nye system. I 2012 blev der solgt 3 millioner biler i Tyskland og med en gennemsnitlig årlig kørsel på 11.500 kilometer bliver det alene til mere end 30.000 tons CO2, der kan spares.