23948sdkhjf

Hver tredje bil kører med forkert dæktryk

Fra 1. november 2014 skal alle nye biler i EU være forsynet med TPMS- et system, hvor dækkene selv advarer føreren om forkert lufttryk. Og det kan hjælpe mange.
Undersøgelser viser, at mindst 35 procent af alle bilister kører med forkert lufttryk i dækkene. For meget luft er ensbetydende med øget slitage i midten af dækmønstret, og er der for lidt luft, vil der være større slitage på dækkets sidevæg. I begge tilfælde vil der være tale om dårligere vejgreb end ved korrekt dæktryk. Continental, der er en af verdens førende leverandører til bilindustrien, lancerede den første TPMS-løsning i 2001 og er derfor på forkant med teknologi, der imødekommer de kommende EU-krav.

For lavt dæktryk betyder også en højere rullemodstand. Selv ved et udsving i trykket på 0.6 bar øges brændstofforbruget med fire procent.

- På europæisk plan svarer det til, at cirka tre millioner liter brændstof bruges unødigt hvert år. Alt efter de nationale brændstofpriser svarer det til, at en familie ved 25.000 kilometers årlig kørsel vil kunne spare omkring 1.000 kroner ved at køre med korrekt dæktryk, fortæller administrerende direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.

Kontaktflade som et postkort

Ud over bilens brændstofforbrug og Co2-udledning påvirkes også dækkets levetid af forkert lufttryk. Hertil kommer sikkerheden, for bilens eneste kontakt med vejbanen er udelukkende via dækkene, der udgør et areal på kun 170 cm². Det svarer godt og vel til et postkort per dæk.

- Mange alvorlige ulykker skyldes mangelfuld vedligeholdelse af dækkene. Er der til gengæld det korrekte lufttryk i dækkene, vil berøringsarealet med vejbanen være betydeligt større, og der vil derfor ikke være noget på udsatte steder. Tværtimod, så vil presset fra bilens vægt blive ensartet fordelt over hele dækket, siger Georg Nielsen.

For blandt andet at øge trafiksikkerheden og reducere brændstofforbruget har EU vedtaget, at alle nyindregistrerede biler, der kan køre med op til ni personer, fra 1. november 2014 skal være forsynet med et TPMS-system, hvor dækkene på forskellig vis selv advarer føreren om forkert dæktryk.

- Udover at reducere brændstofforbruget, vil bremsning og kørselsstabilitet blive forbedret betydeligt med et TPMS system, men det forudsætter naturligvis, at føreren sørger for at korrigere lufttrykket, understreger Georg Nielsen.

Mange års erfaring

Den tyske dæk- og elektronikgigant introducerede selv sit første bud på elektronisk overvågning af lufttrykket tilbage i 2001. Koncernen har blandt andet lanceret "Continental Filler Assistant", der er en app til smartphones, hvor dæktryk og andre informationer kan aflæses.

Ud over de grundlæggende funktioner om at kunne oplyse føreren om dækkenes lufttryk, arbejder Continental på udvikling af sensorer, der kan aflæse mønsterdybde og endda orientere bilisten værksted om, at det er tid til at skifte dæk, så eventuel ventetid reduceres. Herudover skal man kunne aflæse informationer om dækkenes tilstand på sin mobiltelefon eller tablet og ikke kun i bilen. En sensor har en levetid på 7-10 år, men skal skiftes ved hvert dækskift.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079