Sydeuropa og Afrika styrker genbruget på Fyn
Hos Ørbæk Autogenbrug har de fundet en forretningsmodel, der virker. Den inkluderer shoppingture ved Gardasøen og nær Barcelona samt containere med motorer, der sendes til Nigeria.
- Jeg er udlært mekaniker, og tænkte egentlig på at blive eller købe min læreplads. Men jeg arbejdede selv her som ung, og var så sidenhen afdelingsleder i et andet genbrug. Jeg tænder på købmandsskabet ved autogenbrug, og den glæde man får, når ens mavefornemmelse er rigtig, siger Ole Møller Andersen, direktør hos Ørbæk Autogenbrug.
De første fem år blevet drevet som et traditionelt autogenbrug. Herefter sagde mavefornemmelsen, at det var en god ide at kigge mod Sydeuropa. Derfor begynte det fynske autogenbrug at hente dele fra Italien og Spanien, hvilket gjorde dem store indenfor mærker som Alfa Romeo og Fiat. I dag er turene sydpå en fast del af forretningsmodellen. Omkring ti årlige ture bliver det til, hvor Ole Møller Andersen selv stikker sydover til området omkring Gardasøen i Italien og Barcelona i Spanien. Her gør klimaet af delene ikke er ramt af genbrugsdelenes svar på pest, nemlig rust. Turene varer to til tre dage, og her sørger direktøren for at udpege de rigtige ting og mærke dem, inden en chauffør fylder en lastbil og kører mod Danmark.
- Vores setup passer til markedet, hvor vi leverer hurtige tilbagemeldinger til kunden. Vi står ved tingene, også når de gør ondt, forklarer han.
Hurtig levering
I dag er Ørbæk også blevet styrket på deres leveringsside. De har en aftale med firmaet TNT, der henter pakker om aftenen og sørger for, at dele er fremme på købernes værksted klokken syv næste morgen. Derudover har de en aftale med en lokal vognmand, der har otte biler kørende og henter dele i Ørbæk tre gange dagligt.
Og leveringsmetoderne er vigtige, for de kommende år skal genbruget vokse. I dag skrottes 3500 biler på Fyn, hvor omkring 1500 i år ryger igennem Ole Møller Andersens maskineri. Det tal håber han kan stige med op mod 500 de næste par år.
- Vi har en rigtig webshop, og der kan vi mærke, at salget er stærkt stigende. Det skal være meget nemt at købe dele hos os, og der er vores leveringsmetoder en vigtig del, siger direktøren.
Afrikansk forbindelse
I Danmark er det svært at komme af med dele til de biler, der har været på gaden mere end ti år. Og det kan gå hurtigt med at fjerne en hel model fra de danske veje, beretter Ole Møller Andersen. Derfor skal man finde andre måder at afsætte disse dele, og der har Ørbæk et vestafrikansk marked at afsætte på. En afrikaner bosiddende i Danmark kontaktede dem for et par år siden med henblik på at eksportere dele til Nigeria. Det er nu blevet en større samarbejdspartner, og der ryger flere gange om året en 20 fods container afsted.
- Vi var interessante, fordi der var orden i tingene. Vores motorer var på hylder og lå ikke bare i en dynge, forklarer Ole Møller Andersen og uddyber:
- Planen er, at jeg skal til Afrika og se på andre markeder og nye tiltag. Der har vi nemlig en mulighed for at sælge de dele, der ellers bare ville blive presset herhjemme. Det handler om at finde de rigtige nicher, siger han.
En anden eksotisk mulighed kunne være at indlede et samarbejde med folk i Kina. Her regnede autogenbrugeren egentlig med, at bilparken var gammel, men senere har han fundet ud af, at de dermed kører i forholdsvis nye biler.
- Det kan derfor godt være, at vi kan skaffe dele fra Kina. Eksempelvis har vi svært ved at levere nyere Volkswagen-motorer, og der kunne måske ligge en mulighed her. Nyborg Kommune har et godt kinesisk samarbejde, og jeg er blevet inviteret med på et møde om en måned. Der kunne godt være grobund for import derfra, lyder de fynske tanker.
Nemmere dele
Det er ikke kun salgsområderne, der er blevet optimeret. Også salgskanalerne har fået en gevaldig tur. Ørbæk Autogenbrug er en del af foreningen Autoophuggernes Fælleslager, og de lancerede tidligere på året den nye hjemmeside Nemdele.dk. Her har det fynske ophug har været med til at stå for udviklingen af. For tre år siden startede de produktionen af det, som i dag er blevet til et moderne IT-system, hvor der hele tiden arbejdes på at koble yderligere ting på.
- Det er noget af et spring, vi har taget. Førhen havde vi et program, der var forældet. Det er næsten som at springe fra 1990erne og frem til nutiden. De sidste tre måneder er fire nye genbrugere også blevet koblet på systemet, så vi i dag er 30. De fire havde førhen ikke noget lagerstyringssystem, siger Ole Møller Andersen.
Til foråret vil to forsikringsselskaber til at bruge Nemdele, de arbejder på at indføre søgning via nummerplade, og senest er workflow blevet implementeret i Ørbæk, og det vil i første kvartal 2015 også blive en mulighed at tilkøbe for andre genbrugere. Den del er blevet udviklet i samarbejde med en studerende fra Kolding, der som sit eksamensprojekt indenfor entreprenørskab og innovation satte sig for at udrydde de håndskrevne sedler, der førhen var en central del af arbejdsgangen i Ørbæk. Nu er hele arbejdsprocessen i virksomheden tilgængelig via systemet.
- Den opgave kommer nu alle i Nemdele til gode. Selvom det har været normalt i produktionsvirksomheder i lang tid, så har vores tidligere edb-system ikke været moderne nok til det, og vi har haltet lidt efter. Men det henter vi nu, og så fik han også et 12-tal for sin opgave, siger Ole Møller Andersen.
Mindre i pressen
I dag er der omkring 75.000 dele på lager, og det er et bevidst valg, der ikke er flere dele.
- Jeg er syg med statistik og holder meget øje med, hvad der sælger. Sælger det ikke, så bliver det kasseret. Det vigtige er ikke, hvor mange dele der er på lager, men derimod omsætningshastigheden, siger Ole Møller Andersen.
Han håber på, at fremtiden i Ørbæk byder på en øget anvendelse af brugte dele og mindre i pressen.
- Håbet er, at folk ser kvaliteten og den samfundsmæssige gevinst ved at bruge brugte dele. Når det kommer til tøj og møbler køber folk jo brugte og antikke ting. Så vi skal bare gøre det sexet at købe brugte reservedele.