23948sdkhjf

X5 på glatis

Kan den kravle op ad bjerget? Og kan den komme ned igen? Vi kører den nye BMW X5 på det mest drilagtige underlag: Sammenkørt sne.
X5. Den var der tre år før Porsche Cayenne og nærmest en hel evighed før Audi Q7. Derfor betragtes BMW’s store SUV med koden X5 af mange som bilen, der definerer klassen for store, hurtiggående SUV’er. Lanceret i 1999, debut i anden generation i 2007 og nu, som 2014-model, fornyet og bragt up to date.

I farten kan det være svært at kende en X5 tredje generation fra den foregående, men tydeligt er det alligevel, når man ser forlygter og de to "nyrer", der danner grillen: Forlygterne er væsentligt bredere og bilen har næsten et lidt asiatisk ansigt, mens nyrerne slet og ret er store.

At det nye store X vitterligt kører effektivt i terrænet, har vi netop oplevet ved en special-test i Norge. Op og ned ad drilagtige strækninger dækket af sne. Op får bilen hjælp af de elektroniske spær, der hjul for hjul finder det optimale greb til hvert enkelt hjul.

Og ned igen: Her hjælper bilens hill descent med til at finde det størst mulige greb i underlaget – altså her glatglat sne.

Vi tester systemet: Forsøg et: Kører ned med ABS-bremserne i bund – her er det store X nogen lunde stabil, men her er så glat, at nogle af dækkene alligevel kurer. Forsøg to: Vi kører ned med hill descent slået til: Bilen kravler helt stabilt ned uden at bare ét dæk slipper.

Billigste X5 er den baghjulstrukne, og dermed ikke firehjulstrukne sDrive25d til 1,1 mio. kr., billigste med træk på det hele koster 1,16 mio. kr., der er prisen for xDrive25d.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094