23948sdkhjf

Kaktus-bil med sofa og luftbuler

Meget af den anderledes konceptbil Citroën Cactus bliver snart til virkelighed i produktionsbilen C4 Cactus, som afsløres den 5. februar i Paris. Den europæiske lancering begynder til sommer.
Den meget anderledes konceptbil fra Citroën, Cactus, som blev vist på biludstillingen i Frankfurt i efteråret, var tirsdag den 7. januar på dansk visit hos Citroën Danmark på Sydhavnsgade i København, hvor direktør Arnaud Leclerc og chefdesigner bag Cactus, Mark Edward Lloyd, viste nyheden, som i øvrigt var videre på vej til motorshowet i Bruxelles senere i januar.

Den er mere og andet end en showcar. Den er et manifest for mange af de elementer, man vil se i Citroëns fremtidige modeller i C-linjen. Med konceptbilen sætter Citroën nye standarder for biler: Ud med det overflødige, ind med dét som er et plus for komfort og velvære. Citroën Cactus repræsenterer en ny type bil med en klar prioritering af det indbydende og det brugervenlige. Enkelt, unikt og funktionelt design, komfort for alle i bilen og intuitiv teknologi, fastslår Citroën.

Bilen er blandt andet udstyret med Citroëns genopfindelse af sofaen - en overdækning mellem de to sæder - som skal give en mere intim og behagelig stemning. Der vil kun være plads til to, og man sidder i en slags fordybning. Hertil kommer store armlæn, et enormt handskerum og passagerairbag monteret i loftet, der udløses nedad.

Udvendigt springer de såkaldte airbumps i øjnene - det er mærkelige udposninger luftbobler, der også i produktionsudgaven kommer til at sidde udvendig på bilen for at beskytte mod buler.

- Ligesom man straks beskytter sin nye smarthphone, skal bilen også i et cover, forklarer Mark Edward Lloyd.

Luftpuderne sidder på bilens sider og omkring for- og baglygter for at beskytte mod parkeringsskader.

Udviklingen af Cactus byger - forklarer Lloyd - på syv nøgleord: Hengivenhed, komfort, naturlig, simpel (filtrering af ting - væk fra tendensen til at overfylde biler), ærlig (vis den udvendige beskyttelse), respekt for Citroëns fortid og optimisme mod fremtiden.

- I kombination giver det et 8. nøgleord: Unik, fastslogchefdesigneren.

Skar overflødigt væk

Ifølge Citroën er Cactus karakteristisk ved funktionelt design med rene linjer - det vil sige radikale valg for at gøre konstruktionen så effektiv som muligt (vægt og aerodynamik), front med teknologisk udtryk og et design med ubrudte og venlige linjer samt "airbumps" som en dekoration, der kan personliggøres, og som rummer luftbobler der beskytter karrosseriet mod stød og knubs. Den er karakteristisk ved innovativt koncept: Frerplads hvor traditionelle kontakter er afløst af digitale kontakter på en touch-screen, forsæder der er formet som en stor sofa for at skabe mere fællesskab og højne komforten samt naturmaterialer, som er forarbejdet og anvendt på en moderne og uhøjtidelig måde. Bilen er desuden karakteristisk ved intuitiv teknologi: Hybrid Air drivlinje for at gøre den økonomisk og miljøvenlig i forbrug og drift samt adgang til internet og til portalen Multicity Connect, oplyser Citroën.

Udviklingen begyndte med præsentationen af konceptbilen C-Cactus på biludstillingen i Frankfurt i 2007. Den var en anderledes måde at tænke bil på og igangsatte grundige overvejelser om hvilke forventninger fremtidens kunder vil have til biler, og hvilke egenskaber de vil anse for væsentlige. Både designere og ingeniører deltog intenst i disse studier, som fik dem til at tænke bil på helt nye måder og til at udtænke nye løsninger. En pragmatisk tilgang, som indebar, at man skar det overflødige væk for at fokusere på dét, som forøger komfort og velvære for brugerne af bilen.

Resultatet er konceptbilen Citroën Cactus, som rummer mange af de elementer, man vil se i de fremtidige modeller i C-linjen, men mere om det i løbet af 2014, lover Citroën.

Hybrid

Citroën Cactus er kompakt: 4,21 meter lang og 1,75 meter bred. Kabinen er lige så rummelig som en bil i mellemklassen, og set i profil er 1/3 af arealet i glas. Den har stor frihøjde (21 cm) i forhold til bilens højde på bare 1,53 meter samt korte akseludhæng med placering af hjulene helt ude i hjørnerne.

Formålet med indretningen af kabinen er først og fremmest at skabe masser af plads omkring fører og passagerer for at højne komforten. Det slanke og "svævende" instrumentbord frigiver gulvplads, og samtidig har forsædepassageren bekvem adgang til et stort handskerum. Det er muligt ved hjælp af den digitale instrumentering, optimeringen af førerpladsen og placeringen af passagerairbag: Instrumenteringen foran føreren er erstattet af en 7 tommer skærm, der er ingen kontakter men i stedet en 8 tommer touch-screen for styring af ventilation, radio, navigation, internet og assistancesystemer, montering i loftet af passagerairbag og ingen traditionel gearstang, men i stedet gearskifte via en gearvælger kontakt på instrumentbordet og skiftekontakter bag rattet.

Konceptbilen er udstyret med den nye drivlinje, Hybrid Air. Det er en fuldhybrid løsning, hvor trykluft og hydraulik arbejder sammen med en moderne trecylindret benzinmotor. En løsning som reducerer brændstofforbruget til under tre liter per 100 km. Hybrid Air, som ikke kræver noget yderligere batteri, er ifølge Citroën en miljøvenlig og økonomisk løsning på flere måder.

Citroën

Blev etableret for mere end 90 år siden. I 2010 lancerede Citroën den særlige DS produktlinje, som i dag omfatter DS3, DS4 og DS5.

På verdensplan har Citroën i dag 10.000 salgs- og/eller servicepunkter, fordelt i 90 lande. I 2012 blev der i alt solgt 1.265.000 Citroën biler. I Danmark solgte Citroën i alt 14.576 biler, og opnåede dermed en plads i top 5 på listen over de mest solgte mærker herhjemme.

Citroën er i dag opdelt i to produktlinjer: DS og C. På små tre år er der solgt 400.000 DS-biler, heraf 66 procent til nye kunder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188