23948sdkhjf

Det er nu de gode hoveder skal tiltrækkes

Brug ressourcer på at rekruttere til autovirksomheder nu frem for senere, råder Autobranchen Danmark.
ARBEJDSKRAFT Hvis virksomheder i autobranchen ikke vil nøjes med at ansætte den bedste af de ringeste i et magert udbud, er der god grund til at bruge ressourcer i udvælgelsen af den helt rigtige kandidat. Traditionelt set er det netop i denne tid, at elever fra erhvervsskolerne er i gang med at finde deres praktikpladser og deres kommende karrierer. En rundspørge på Business College Syd viser, at rigtig mange elever allerede har fundet deres kommende karrierevej og dermed tegnet en elevaftale med en virksomhed. Typisk er det banker, forsikringsselskaber og revisionskontorer, der, på baggrund af en målrettet indsats, får fat i de første elever fra de afsluttende hold på skolen. Andre brancher har ligeledes fået en god struktur på den måde, de rekrutterer de nye talenter på, gennem en koordineret indsats.

Autobranchen Danmark opfordrer nu autobranchen om at blive bedre til at søge efter de bedste elever.

- Virksomhederne i autobranchen skal ind i kampen om talenterne. Det gør virksomhederne blandt andet ved at få lagt en strategi for uddannelse, samt ved at sende jobannoncerne ud i god tid. Konkret betyder det, at for at få dygtige elever eller lærlinge efter sommerferien, så er det nu, jobopslaget skal ud, siger administrerende direktør i AutoBranchen Danmark, Jens Brendstrup.

Fejedrenge på kontoret

Får virksomheden søgt i tide, er der sandsynligvis et større felt af ansøgere og dermed en større chance for at finde den helt rigtige elev eller lærling.

- Traditionen på nogle værksteder med fejedrenge, der senere får mulighed for en lærekontrakt, kan med fordel bruges af virksomhederne i andre afdelinger også. Der er sikkert en del unge mennesker, der gerne vil tjene lidt penge ved siden af deres studier, og på den måde kan virksomheden få skabt kontakt til de kommende medarbejdere, siger Jens Brendstrup.

Udpeg en ansvarlig

Uddannelsesleder på Business College Syd, Johnny Nedergaard, har gennem de sidste 10 år været med til at uddanne op mod 1000 handelselever i autobranchen. Han peger på, at virksomheder, der støtter deres elever, også får de elever, der udvikler sig allermest.

- Har virksomheden udpeget en oplæringsansvarlig, lagt en uddannelsesplan og aftalt en række samtaler med eleven i løbet af læretiden, er der gode chancer for, at både virksomhed og elev får et optimalt samarbejde, siger Johnny Nedergaard.

AutoBranchen Danmark og Business College Syd har sammen sammensat en række nyttige links og informationer, som forhåbentlig kan medvirke til at hjælpe virksomhederne med at få udviklet de helt rigtige talenter.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127