23948sdkhjf

01000010 01101001 01101100

Ovenstående overskrift er formentlig volapyk for de fleste, men der står faktisk ”bil” – altså binært, det vil sige digitalt.

TØNDERS TÆNKETANK Men en bil kan jo ikke være digital, vel? Det er et fysisk produkt. Omkring 1,5 ton stål, gummi, glas og meget andet. Nej, selve bilen kan ikke digitaliseres. Den vil altid være et fysisk produkt, uanset om der er tale om selvkørende biler fra Google eller den (måske) kommende bil fra Apple.

Men – og det er et stort men – hele processen op til købet af bilen og en væsentlig del af processen efterfølgende bliver i stigende grad digitaliseret. Og her kommer vi som branchen lidt til kort, for vi tænker ”fysisk”. Vi har alle værktøjerne, vi har investeret rigtig mange penge i IT og online værktøjer de seneste år, men vores hjerne – det mentale – er ikke fulgt med.

Min påstand er, at vi ser de digitale værktøjer, både dem som anvendes internt og eksternt, som endnu et værktøj til at effektivisere eksisterende processer. Vi bruger dem med andre ord til gøre det, som vi allerede gør lidt hurtigere og, forhåbentligt, lidt bedre. Vi bruger dem IKKE til at nytænke vores processer, herunder ikke mindst vores kontaktflader til kunderne.

For en lille måneds tid siden var der i DR Nyhederne et indslag om Sofus. Han er, så vidt jeg husker, under et år gammel. Han fik, for første gang, en iPad i hånden. Indenfor få minutter havde han fundet ud af, hvordan den virker og var i gang med at bruge den. Nu er der lang tid, til Sofus bliver kunde i en bilforretning, men tror du, at de unge, som inden for få år skal have deres første bil, gider at ringe til en fortravlet indskriver/værkfører bare for noget så simpelt som at få en bil serviceret? Nej, vel…

Vi er som branche – til trods for alle vores IT-investeringer – generelt (der er selvfølgelig undtagelser) elendig til det digitale. Og det er jo for den enkelte forhandler fantastisk! Det betyder, at der er en billig baggrund at glimre på. Gør det nemt, gør det enkelt for kunden. Bestilling af et serviceeftersyn skal selvfølgelig kunne gøres hurtigt via en app. Det samme gælder for en aftale om at prøve en bil. På kundens adresse, selvfølgelig. Du tror vel ikke, at fremtidens kunder kommer til dig, som aggressivt sidder og venter i forretningen, vel?…

Fremtidens vindere blandt bilforhandlerne er formentlig dem, som kan få det fysiske – bilforretningen og værkstedet – til at spille sammen med det digitale. Altså det man kalder ”multi-kanal”. For kunden er det jo ligegyldigt, om det er analogt eller digitalt; det skal bare være nemt og fungere.

Har du gjort dig overvejelser om, hvordan din forretning passer ind i denne udvikling? Eller er du også travlt optaget af at investere millioner af kroner i biludstillinger, som om forholdsvis få år formentlig er irrelevante og dermed (næsten) værdiløse?

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203