23948sdkhjf

En Tesla skal da lyddæmpes

40 strømlinede elbiler lagde vejen forbi Autohjørnet i Køge til Tesla-dag.
OPTIMERING Selvom elbilerne i Danmark stadig tilhører en lille, lukket kreds, så er der trods alt kommet så meget inflation i ejerantallet, at små arrangementer opstår rundt omkring. Lørdag var det Tesla-ejerne, der stimlede sammen omkring Autohjørnet i Køge. Værkstedet, der er en del af Mekonomen Autoteknik, lagde nemlig græs, udstilling og lifte til, da cirka 40 af de strømlinede, amerikanske miljøbiler lagde vejen forbi.

Ejer af værkstedet, Kurt Altenburg, mødte nemlig tilfældigvis initiativtageren til dagen i Netto, og så blev det Autohjørnet, der lagde faciliteter til Tesla-træffet. Første gang var sidste år, hvor der var 30 biler på besøg, og det antal er så vokset i år.

- Det er rigtig sjovt, og vi har lavet det som en byg-selv-dag. Så vi udfører lydisolering og eftermonterer lys i bagagerummet, der er dårligt belyst. Siden sidste år er der også sket en udvikling i, hvordan vi laver tingene bedst muligt, og det er sjovt at være med til, siger Kurt Altenburg. Han forklarer, at selvom det kan virke mærkeligt, at en bil uden motor skal lydisoleres, så gør den manglende motorstøj bilejerne opmærksomme på den dækstøj, Teslaen leverer under kørslen. Og den vil de af med.

Får erfaring

Selvom det ikke er lønnet arbejde, Kurt Altenburg og hans to svende udfører denne lørdag, så tilegner de sig vigtig viden. Teslaens avancerede elektronik bliver de mere fortrolige med, og så får de foden inden for.

- Vi vil give folk den tryghed, at de altså ikke behøver køre ind forbi Tesla, hvis de skal have ordnet bilen, forklarer Kurt Altenburg, der afventer afgiftsreguleringen af elbiler, før han beslutter sig for, om han skal søge autorisation på området.

Uden mekanikerevner

Deltagerne var fortrinsvis brugere fra Teslaforum.dk, hvor ejerne af bilerne med T’et på front diskuterer alt omkring deres biler. To af de deltagende var brødreparret Klaus og Jakob Vang. Storebror Klaus hentede sin Tesla for blot fire uger siden, og nu skulle han så i gang med at installere lys i bagagerummet. Men med sin uddannelse indenfor økonomi og bror Jakobs pilotuddannelse, så er det ikke, fordi fingrene er vant til mekanisk arbejde.

- Jeg synes, det er super fedt, at Kurt lægger værksted til en dag som i dag. Man er jo lidt øm over sin nye bil, men her er masser af hjælp at hente, forklarer Klaus Vang, der havde turen helt fra Skanderborg for at være med til Tesla-træffet.

Ny forretningsmodel

At værkstedet i Køge bliver åbnet for offentligheden er også en måde at bevæge sig ind på nye markder for det 40 år gamle firma, der har gang i et generationsskifte. Erik Pedersen overdrager næste år ejerskabet helt til Kurt Altenburg, der skal finde på måder at tjene penge for det uafhængige værksted, der i halvfemserne havde salg af både Suzuki og Hyundai, og var autoriseret værksted af sidstnævnte indtil 2013.

- Vi skal gerne være her i de næste 30 år, og disse arrangementer kan måske hjælpe med at skabe grundlaget for det, forklarer Kurt Altenburg.

Byg-selv-dagen varede fra klokken 11 til 16, og der var masser af hyggesnak i krogende, interesserede fik en prøvetur i en Tesla, og så blev der lydisoleret mange hjulkasser og installeret LED-lys i en stor mængde bagagerum. Og Tesla-ejerne - de håber på endnu en dag som denne allerede i efteråret.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141