Danmark er bagud med lastbiler på gas
I EU ligger Danmark fortsat i bunden af lande, der konverterer diesel-lastbiler til gas.
Danmark ligger fortsat i bunden af lande, der konverterer diesel-lastbiler til gas i forhold til resten af EU.
I Danmark lader omlægningen imidlertid vente på sig, og der er landet over kun registreret 21 lastbiler, der er drevet af natur- eller biogas.
- De danske forsøg med gasdrevne lastbiler kan højst kaldes en lille begyndelse, siger chefkonsulent Susanne Krawack i den grønne tænketank Concito.
Københavns Kommune er en af de kommuner, der på forsøgsbasis har fire skraldebiler kørende med gas i tanken, fortæller enhedschefen i Byens Drift, Jens Purup.
- Men i forbindelse med målsætningen om, at kommunen skal være klimaneutral i 2025, har vi nu indgået aftale om, at der per 1. maj næste år skal være yderligere 70 gasdrevne skraldebiler på gaden, siger han.
Kommunens teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) ser frem til de gasdrevne skraldebiler, som ud over en forventet gevinst for miljøet også har den sidegevinst, at de larmer mindre end diesel-lastbilerne.
- Der er store gevinster ved at lade tung transport køre på gas, og dem skal vi naturligvis høste. Ved at køre på certificeret biogas reducerer vi CO2-udslippet med op til 80 procent, og derfor gør det selvfølgelig en forskel, når vi stiller krav om, at flere lastbiler skal køre på gas, siger han.
Trods de optimistiske toner fra København er der dog ikke entydigt bevis for, at gas i lastbiltanken er bedre for miljøet end diesel.
I hvert fald ikke, når det kommer til den fossile naturgas, som fortsat udgør den klart største andel af gassen i det danske forsyningsnet.
Ifølge projektleder Christian Gravesen ved Teknologisk Institut i Aarhus er det vanskeligt at sige entydigt, om tunge køretøjer drevet af naturgas er mere skånsomme for miljøet end dieseldrevne tunge køretøjer.
- Vores test, af fem tunge køretøjer, kunne ikke påvise, at der generelt var et lavere CO2-udslip ved brug af naturgas som drivmiddel i forhold til en moderne effektiv dieselmotor.
- I nogle tilfælde var der tværtimod højere CO2-aftryk ved brug af naturgas, siger han og fortsætter:
- Omvendt skal man også huske på, at hvis målet er at øge andelen af lastbiler, der kører på biogas, så kan omstilling til naturgas være et skridt på vejen. Det er lidt som med hønen og ægget.