23948sdkhjf

Megabøde på vej til General Motors: Tav om defekt lås

Avis: General Motors skal af med over otte milliarder kroner for at fortie viden om defekt tændingslås.
Det kommer til at koste den amerikanske bilfabrik General Motors (GM) milliarder af kroner, at en fejl ved tændingslåsen i mange modeller ikke blev indberettet til myndighederne i tide.

GM fortiede sin viden om de defekte tændingslåse, og det udløser ifølge avisen The New York Times efter al sandsynlighed en regning på over 1,2 milliarder dollar eller cirka 8,2 milliarder kroner.

Bilproducenterne i USA har pligt til inden for fem dage at informere myndighederne om problemer, der kan have betydning for sikkerheden.

Kilder med indblik i forhandlingerne mellem GM og det amerikanske justitsministerium fortæller til den amerikanske avis, at parterne ventes at nå til enighed om et forlig i løbet af sommeren.
Angiveligt vil forliget indebære, at GM skal betale mere end de 1,2 milliarder dollar, som Toyota sidste år blev straffet med, fordi det japanske selskab forsøgte at skjule et problem med speederen i flere af dets modeller.

Fejlen med tændingslåsene i GM er blevet sat i forbindelse med adskillige dødsulykker i trafikken.

Selskabet har tilbagekaldt og udskiftet tændingslåsene på næsten tre millioner biler, men tilbagekaldelserne skete ifølge myndighederne for sent. Sidste år indvilligede GM i at betale en bøde på 35 millioner dollar efter et forlig med den amerikanske trafikstyrelse.

Populær udlejningsbil

Allerede for otte år siden blev trafikstyrelsen bekendt med, at der muligvis var et problem, men GM tøvede med at reagere og begrundede det med, at der ikke var tilstrækkelig med dokumentation til at indlede en undersøgelse.

Ifølge amerikanske medier har GM været klar over problemet i årevis.

Fejlen er koncentreret om biler af modellen Chevrolet Cobalt, der især var populær som var en populær udlejningsbil i USA for nogle år siden. Modellen bygges ikke mere, og har heller ikke været markedsført i Danmark. Fejlen med tændingssystemet resulterede i, at tændingsnøglen ved bump kunne hoppe i ’slukket’-positionen under kørslen, og som satte servostyringen ud af kraft I de tilfælde, hvor bilerne er kørt galt, har bilens airbags heller ikke virket.

Kilde: /ritzau/Reuters

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079