23948sdkhjf

Konkurrence mellem firmabilerne

Danskerne vælger fortsat flere forskellige producenter og mærker, viser ny opgørelse fra LeasePlan Danmark.
FIRMABILER Det er stor konkurrence om titlen som Danmarks mest populære firmabil. Danskerne er nemlig i langt højere grad end før klar til at prøve bilmærker og -typer, de ikke tidligere ville vælge. Det viser en analyse af de mest populære firmabiler for 2015 indtil nu, som fleet management-virksomheden LeasePlan Danmark har gennemført.

- Vi oplever generelt, at der er stor konkurrence alle bilmærker imellem. Virksomhedernes loyalitet over for de traditionelle mærker er faldet, og de vælger nu de firmabiler, der passer bedst til deres specifikke behov. Tendensen begyndte allerede sidste år men er blevet forstærket i løbet af 2015, siger Lars Eegholm, adm. direktør i LeasePlan Danmark, der administrerer mere end 26.000 biler for danske virksomheder og kommuner.



Ny bil på førstepladsen

Der er nye biler i top 3 på LeasePlans liste over de mest populære firmabiler, hvor Volkswagen Passat har overtaget førstepladsen fra Skoda Oktavia, der var den mest populære firmabil sidste år. Også Ford Mondeo er steget i popularitet til en andenplads, mens Mercedes C-Klasse er kravlet fra en niendeplads til en tredjeplads.

LeasePlans tal viser dog også, at der er meget tæt løb mellem de mest populære biler på toplisten.

- Hvor der før var en eller to klare favoritter, er der nu meget tæt løb blandt firmabilerne, der er de mest populære valg. Det understreger, at man som kunde først og fremmest ser på det specifikke behov, og så vælger den bil, der bedst kan efterleve det. Også selvom valget bliver et mærke, man ikke tidligere har haft, forklarer Lars Eegholm.


Flere får mulighed for premium


En anden tendens i LeasePlans analyse er, at flere er begyndt at vælge en firmabil i premium-klassen. Det skyldes, at konkurrencen mellem fabrikanterne af premium-modeller lige nu er så hård, at priserne reelt er faldet.

- Konkurrencen i premium-segmentet har i en lang periode været meget hård. Audi har i de seneste 18 til 24 måneder haft en relativt større andel af segmentet end BMW og Mercedes takket være en blanding af attraktive beskatningsgrundlag og gode udstyrsmuligheder, hvor man til fordelagtige vilkår kan få for eksempel originale navigationsløsninger og xenon- eller LED-lygter. Dette sidder hverken BMW eller Mercedes overhørigt, og deres strategi er nu at matche Audi med tilsvarende attraktive udstyrspakker og pristilpasninger, siger Lars Eegholm og fortsætter:

- Konkurrencen og prisfaldene har gjort det muligt for endnu flere firmabilsbrugere, der hidtil har valgt biler i segmentet under premium, at få en premium-bil som deres næste firmabil.

LeasePlan Danmarks opgørelse dækker de mest valgte nye firmabiler hos virksomheden i perioden 1. januar til 30. april 2015.
De ti mest populære biler i 2015

1.Volkswagen Passat (ny på listen)

2.Ford Mondeo (7)

3.Mercedes C-Klasse (9)

4.Skoda Oktavia (1)

5.Renault Megane (5)

6.Audi A4 (3)

7.Opel Insignia (2)

8.Audi A6 (8)

9.Audi A3 (10)

10.BMW Series 3 (6)

Listen viser de mest valgte nye firmabiler hos LeasePlan Danmark i perioden 1. januar til 30. april 2015. Parentesen angiver, hvilken placering bilerne havde på listen for hele 2014.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109