23948sdkhjf

VW Polo fylder 40

Bilen – der sammen med Golf – skulle afløse boblen kan hverken kaldes fed eller færdig.

Polo gennem fem generationer


Polo I – Golf i kompakt format
Første generation af Polo byggede på samme koncept som Golf, nemlig et såkaldt to-boks-design (motorrum og kabine/bagagerum) med stor praktisk bagklap og foldbart bagsæderyglæn.

Polo II – første dieselmotor og coupé
I 1981 kunne Volkswagen præsentere anden generation af Polo, der designmæssigt gik nye veje ved at have stationcar-lignende proportioner. Det betød, at den bød på mere hovedhøjde ved bagsædet og større bagagerum, selvom den havde næsten identiske dimensioner med forgængeren.

Polo III – vokseværk og første GTI
Tredje generation af Polo introduceres i 1994, og det var en helt nykonstrueret bil, der med en længde på 3.715 mm nu var vokset til samme størrelse som første generation af Golf. I 1995 suppleres modelprogrammet med en sedan-version kaldet Polo Classic, og i 1997 kommer stationcar-versionen kaldet Polo Variant. I 1998 krones modelprogrammet med den første Polo GTI

Polo IV – første BlueMotion
I 2001 blev Polo for alvor voksen, da fjerde generation af Volkswagens minibil voksede med hele 154 mm i længden, hvoraf de 53 mm var mellem akslerne, hvilket gav mere plads i kabinen. Polo blev introduceret med en stribe nye motorer blandt andet en 3-cylindret 1,2-liters benzin (64 hk) og en 3-cylindret 1,4 TDI-dieselmotor (75 hk). Dieselmotoren lå også i den første Polo TDI BlueMotion, der kom i 2006 og som havde rekordlavt forbrug og kunne køre 26,3 km/l.

Polo V – turbomotorer og DSG-gear
I 2009 stod femte generation af Polo klar til at tage over. Den satte ny standard i minibilsklassen med en stribe af nye TSI-turboladede benzinmotorer og TDI-commonrail-dieselmotorer, der var med til at sænke forbruget med op til 20%. Polo V var også den første i miniklassen, der kunne fås med det raffinerede DSG-gear, og ESP med Hill-Hold var nu standard. TDI BlueMotion-versionen var nu udstyret med en 75 hk 1,2 TDI-dieselmotor og kørte op til 30,3 km/l ifølge EU-normen. Polo imponerede på alle punkter og blev kåret til Årets Bil i Europa og Årets Bil i Danmark 2010.


FØDSELAR Da VW ikke længere kunne forfine den ikoniske og uhyre succesfulde boble måtte der hele to modeller til at afløse den. Og begge modeller har siden defineret standarden i hver sin klasse: B og C. Boblen kunne dog fås i et bredt modeludvalg, der strakte fra billigbil til semiluksuriøs. Derfor var det hensigten, at Golf skulle tage sig af den dyrere ende af prisspektret, mens Polo skulle bejle til den billigere ende. Efter Golf, Scirocco og Passat var den moderne Volkswagen familie komplet med introduktionen af Polo.

Golfen kom i 1974, mens den noget mindre Polo blev introduceret året efter og således i år kan fejre 40 års jubilæum.

Og meget sigende for udviklingen inden for familiebiler havde Polo III, der blev introduceret i 1994 en totallængde på 372 cm og var således på samme størrelse som den oprindelige Golf. Derfor er det heller ualmindeligt at høre Polo benævnt som ”Minigolf.”

I dag er Poloen i sin femte generation, som faktisk er helt tilbage fra 2009 – dog med et facelift i 2014.

På verdensplan er der solgt over 14 millioner Poloer, mens der i Danmark er solgt godt 104.000.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204