Familiefirmaet skal sælge mobilitet
I knap 100 år har Semler Gruppen solgt transportmidler, og de gør nu klar til en ændret profil til firmaets næste århundrede.
For siden da har SMC, der i dag er en del af Semler Gruppen, udviklet sig til at være Danmarks største bilimportør. Faktisk er der så meget historie, at de har en hel bog på knap 500 sider, der kan fortælle historie til alle, der lyster at læse med i ”Semler-sagaen - historien om Skandinavisk Motor Co.”
Den lange historie inkluderer et hav af bilmærker, undervejs samlede de sågar biler i Danmark. Men den skelsættende beslutning fandt sted i 1948, hvor der blev lavet en aftale med Volkswagen om, at SMC skulle importere den tyske bilproducents biler til Danmark. ”Boblen” og ”Rugbrødet” skabte efterfølgende den succes, der sidenhen at være med til at gøre Skandinavisk Motor Co. til det, det er i dag.
Engagerede ejere
Her er det stadig efterfølgere til brødrene Alex og Johannes Semler, der startede det hele med deres far Eiler i 1917. I dag er det efternavnene Christensen, Mourier, og Nielsen, der ejer foretagendet med 1900 ansatte i Danmark og 250 i Island og Estland. Historien og ejerskabsstrukturen har stor indflydelse på, hvordan virksomheden i dag bliver drevet.
Det fortæller Kim Skovgaard Rasmussen, der er direktør i Skandinavisk Motor Co. – den del af Semler-forretningen, der står for bilimporten. Ejerne brænder for biler, og det vil de gøre mange år ud i fremtiden. For ejerskabet er sikret på familiens hænder, der nu består af 36 aktionærer, som har udvalgt fem-seks bestyrelsesmedlemmer, der repræsenterer familien.
- Aktionærkredsen tror på VW, og har derfor valgt at lægge alle æg i den kurv. Men koncernen har også så mange mærker, at det ikke er risikabelt. Vi tror på, det kan bære hele vores forretning med både import og salg af biler, forklarer Kim Skovgaard Rasmussen.
Han kender fra sin tid hos Ford til, hvordan det er at agere i bilbranchen, hvor man styres fra et andet land.
- Her er det anderledes, for hos os stopper bolden ved mig. Jeg kan ikke bare sende den videre til udlandet. Her må jeg tage ansvaret og beslutningen, hvis der opstår problemer, siger han.
Der er sket meget, siden starten for snart et århundrede siden. Hovedkontoret har ligget i Brøndby siden 1980. På et tidspunkt var flere adresser på Park Allé besat af hovedkontorer for virksomhedens agenturer, herunder Firestone og Caterpillar. I dag er det hele samlet i nummer 355, og en kort køretur derfra på Banemarksvej ligger der fortsat et lager samt koncernens IT-afdeling.
I løbet af historien har der været bilmærker som Hudson, Dodge, Rover, BMW og mange flere inde over, men nu er virksomhedens forretningsmodel bygget op om at være importør af VW’s produkter og give danskerne mulighed for at købe og service dem.
Semler Gruppen
Ejet af familierne Christensen, Mourier og Nielsen – alle efterkommere af brødrene Axel og Johannes Semler.
Importørdelen Skandinavisk Motor Co. blev stiftet i 1917, som importerede Hudson, Dodge og Firestone-dæk.
Bliver i 1948 importør af Volkswagen.
Importerer i dag Audi, Seat, Skoda, Volkswagen personbiler og varevogne, Porsche, Bentley og Lamborghini.
Indregistreret i 2014: 52.824 biler.
Nettoomsætning i 2014: 9.8 milliarder kroner.
Ejet af familierne Christensen, Mourier og Nielsen – alle efterkommere af brødrene Axel og Johannes Semler.
Importørdelen Skandinavisk Motor Co. blev stiftet i 1917, som importerede Hudson, Dodge og Firestone-dæk.
Bliver i 1948 importør af Volkswagen.
Importerer i dag Audi, Seat, Skoda, Volkswagen personbiler og varevogne, Porsche, Bentley og Lamborghini.
Indregistreret i 2014: 52.824 biler.
Nettoomsætning i 2014: 9.8 milliarder kroner.
Det betyder også, at der kan komme flere mærker og forretningsområder til, hvis de i Wolfsburg beslutter at udvide. Det var eksempelvis tilfældet da Seat og Skoda blev indlemmet i folkevognsfamilien, så fulgte Semler trop og overtog importørrollen fra de daværende importører.
- I midten af sidste år blev i derfor også Ducati-importører, efter Audi overtog motorcykelproducenten. Det betyder, at vi åbner et showroom på Banevingen i København, hvor vi også har Porsche. Vi tror nemlig, at købersegmentet kan overlappe hinanden, forklarer Kim Skovgaard Rasmussen, der uddyber, at de stadig har et godt samarbejde med den tidligere importør af MC’erne, der nu er forhandler.
En ny æra
Bilbranchen står foran nogle spændende år, hvor både forretningsmodel og produktet – bilen – kommer ud for en større forandring. Det er de også godt klar over i det gamle familiefirma.
- Vi skal udvikle os sammen med bilen. Vi skal i fremtiden ikke bare sælge biler, men derimod mobilitet. Og det er en fremtid, vi lever med og finder meget spændende, siger Kim Skovgaard Rasmussen.
Her er Danmark et godt land, som er passer godt ind i udviklingsprojekterne. Vi har mange borgere, der er aktive på internettet og sociale medier, og vi er geografisk og befolkningsmæssigt et lille land, som er godt at teste i.
På direktionsgangen er den fremtidige udformning af virksomheden også noget, der bliver brugt meget tid på, forklarer Jens Bjerrisgaard, der er direktør for hele Semler Gruppen.
- Vi har etableret en forretningsudviklingsafdeling, der ikke sidder her i huset, som skal hjælpe os med at finde ud af, hvordan vores fremtidige forretning skal se ud. Det kan være, at vi skal lave en integration med andre mobilitetsudbydere. Vi kigger meget på, hvad der sker rundt om os – eksempelvis GoMore – og lader os inspirere, siger Jens Bjerrisgaard, der forklarer, han mener, grunden til at bilbranchen udefra stadig kan se lidt gammeldags ud er, at bilen trods alt stadig har en stor betydning for danskerne.
- Biler er en meget emotionel ting, som køberne gerne vil se og prøve inden køb. Der skal også ofte indgå en brugt bil i handlen. Men der er inden tvivl om, at vores branche også skal digitaliseres. For os handler det måske om, at vi skal tilbyde mobilitetspakke, der er tilpasset den enkelte, siger Jens Bjerrisgaard.
Hvornår den nye Semler-struktur så er klar til implementering, har de to direktører ikke et bud på. Men når der lægges strategiplaner hedder tidshorisonten ofte fem til ti år.
- Vi bliver nok ikke de første, der tager det store spring, for vi skal være sikre på, at det virker for kunderne. Dog venter vi heller ikke på fremtiden. Vi vil være en del af den, siger Kim Skovgaard Rasmussen, og bakkes op af Jens Bjerrisgaard:
- Vi kommer ikke til at udvikle, til vi står med et helt færdigt projekt. Der vil løbende ske ændringer.
Politisk aktivitet
Sidste år solgte Semler-koncernen næsten 53.000 biler, hvilket svarer til en markedsandel på godt 24 procent af person- og varevognsmarkedet. Som bilimportør betyder politikernes love og regler meget for, hvad der kan lade sig gøre, og ikke mindst hvilken type biler, der sælger bedst.
Semler-toppen har derfor brugt meget tid på at forklare politikerne deres mening om afgiftssystemet. I dag sidder der seks ansatte, hvis eneste opgave er at anmelde priser til staten, og det viser ifølge Kim Skovgaard Rasmussen, at det nuværende afgiftssystem er tåbeligt. Registreringsafgiften skal være teknisk baseret, og det skal ske hurtigt muligt, mener de ligesom størstedelen af autobranchen.
- Når der er politisk uafklarethed, betyder det også, at vi er defensive og meget varsomme for eksempel i forhold til at agere på elbil-området. Vi skal bestille vores biler for 2016 her i efteråret, og der tør vi ikke bestille biler, vi ikke kan afsætte, forklarer han.
I det hele taget er det svært at vide, hvad der skal satses på i forhold til fremtidigt drivmiddel.
- Vi overvejer stadig, om vi for eksempelvis skal have en ladestander her ved vores kontor og andre steder i landet. Men VW tror – på den korte bane – mest på hybridmodellen og ikke den rene elbil, siger Kim Skovgaard Rasmussen.
Der ligger altså mange overvejelser på bordet hos Danmarks største bilimportør, hvor historien, værdierne og familieejerskabet er grundpillen i et virksomhedseventyr, der 2. januar 2017 fejrer 100 års jubilæum. Og om de skal importere og sælge biler, der kører på el, gas, brint eller noget helt fjerde, så er en ting sikkert: Fremtiden tager de hul på sammen med VW-koncernen og deres mange mærker.
Artiklen er en del af temaet DBI 75 år.