23948sdkhjf

Sådan lanceres et nyt bilmærke

Klokkerklar profil og faste lave priser hos Dacia var opskriften, forklarer den danske importør.
LANCERING - Introduktionen af Dacia har været gjort med få midler – vores slogan ”choking affordable” slog an – ligesom ”stor bil til lille bils pris” har gjort det. Vi vidste, at skulle vi slå igennem, skulle vi være 20-25 procent billigere med vores biler end de eksisterende sammenlignelige. Og det var vi for eksempel med den første, vi introducerede i april 2013, Dacia Lodgy – 7 personers bil til halv pris af andre 7 personers biler. Til samme pris som en meget brugt 7 personers bil – men med tre års garanti, forklarer Dacia businss manager Thomas Kohl.

- Det har også været en del af succesen, at vi havde den rigtige pris på bilen fra begyndelsen – og vi har stort set ikke rørt priserne siden – der har været kontinuitet, tilføjer han.

- Dacia har med andre ord en klokkeklar profil, som vi ikke behøver at have et reklamebureau til at udtænke, men det er ikke en profil, der er statisk. Vi har netop ændret det til, at det at købe en Dacia er et smart valg – med mindre fokus på pris. For på den ene side køber kunderne en Dacia, fordi den er billig, men de køber ikke de billigste versioner. Ofte køber de dem, der er med mest udstyr. For eksempel er 90 procent af alle de Dacia Sandero, vi sælger, ”off road versionen” Stepway, der har alt i udstyr, forklarer Thomas Kohl.

- En af de store grunde til vores succes – 1,6 procent i markedsandel nu – er at vi har haft forhandlere, der har været meget dedikerede. Ud af 53 Renault forhandlere er der Dacia i 41 af dem. Og Dacia er virkelig noget, vi giver til vores forhandlere – det er en ”gave” fra os – fordi det er et godt og interessant produkt for de allerede eksisterende forhandlere. Derfor er det også kun Renault forhandlere, der får Dacia, siger han.

Komplet program

- Vi har netop introduceret vores Dacia Dokker Van. Det er den første rigtige varevogn i Dacia programmet, og dermed er Dacia komplet: Fra lille familiebil over stor familiebil til decideret varebil. Og den er i virkeligheden indbegrebet af, hvorfor Dacia er blevet en succes og et smart valg. Den er større end konkurrenterne – den er 20.000 kroner billigere, men har samme teknologi som de bedste – eksempelvis 90 hk Renault dieselmotor. Så den er indbegrebet af et smart valg. Man kan sige, at man får mere, end man betaler for hos andre, mener Thomas Kohl.

- Ikke alene er vi blevet komplette i modeludbuddet. Vi har også fået sådan noget som forsikringstilbud, finansiering samt service og tryghedsaftaler på plads. Og det koblet med tre års og 100.000 kilometers garanti har været med til at skabe en god introduktion i Danmark samt håb om fortsat vækst. En vækst der i år skal betyde en markedsandel på 1,8 procent og på sigt et godt stykke over to procent, tilføjer han.

Kåring og fint salg

Den danske importør af Dacia blev i april af AutoBranchen Danmark kåret som den bedste i landet – og dermed kunne direktør hos importøren, der også står bag Renault, Henrik Bang, for tredje gang i træk modtage hæder og ære. Renault blev således kåret som vinder ved de to foregående kåringer i 2011 og 2013, mens Dacia altså tog hæderen i 2015.

I det først hele introduktionsår (2014) solgte Dacia Logan stationcar 1227 enheder, Duster 877, Lodgy 479 og Sandero 424, i alt 3007 enheder.

Salget i 2015 ligger indtil nu 31 procent over sidste år på samme tid med 1053 solgte biler fordelt med 391 på Duster, 271 på Logan stc., 238 på Sandero og 152 på Lodgy.

Dacia-Renault Importøren beskæftiger 20 personer i Albertslund. 41 ud af landets 53 Renault-forhandlere har som nævnt i dag også Dacia-mærket i forretningen, idet importøren stiller krav om plads til en rimelig udstilling af mindst fem nye biler, der ikke er ”klemt sammen i et hjørne”.


Artiklen er en del af temaet DBI 75 år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.104