Ny Avensis – 3 skarpe til Toyota-Danmark
Der er trængsel i firmabilklassen, og Toyota er tilbage for fuld styrke med Avensis ’16. Hvordan vil japanerne løse opgaven?
4
Billeder
Den nye Toyota Avensis kommer fra start i to karrosseri-varianter, stationcar som her og 4-dørs sedan.
Men med den nye Ford Mondeo og Volkswagen, og den, især som firmabil, prisskarpe Opel Insignia, er det mildest talt et hårdt felt at angribe i. Hvordan vil Toyota-Danmark gribe den opgave an?
Vi giver derfor tre skarpe til Anders Tystrup, Toyota Danmarks PR-ansvarlige.
Motor-magasinet: Tillykke med den nye Avensis – men helt ærligt, er den ”nye” Avensis virkelig ny?
Anders Tystrup: -Avensis er virkelig ny. Med en ændret platform og anden opsætning, der giver bedre køreegenskaber og endnu bedre komfort, kombineret med et helt nyt design både for og bag, en helt ny kabine med nyt interiør med materialer i højere kvalitet, nye aktive sikkerhedssystemer i Toyota Safety Sense som standard, næste generation multimediesystem med 8” touch skærm og to nye brændstoføkonomiske dieselmotorer fra BMW er det bestemt ikke for meget at kalde den nye Avensis for ny.
Motor-magasinet: Avensis var jo i 2009 Danmarks mest solgte bil. Det er markedet jo næppe til i dag, men hvad gør I for at gøre Avensis til den mest solgte blandt businesscars?
Anders Tystrup: - Avensis bærer på en imponerende historik og har alle år været særdeles eftertragtet som firmabil. Den blev kåret som Årets Brugtbil i Danmark i 2013, og en stor tysk undersøgelse sidste år viste, at de mest tilfredse bilejere blandt alle bilmodeller kører i Avensis. Med de mange forbedringer og nye features ved den nye Avensis, samt særdeles skarpe priser fra under 300.000 kroner, forventer vi, at Avensis fortsat vil tiltale rigtig mange danskere – både som ny privat bil og som kommende firmabil.
Motor-magasinet: To spørgsmål i ét - Hvad er det fedeste ved den nye Avensis? Og hvad kunne være bedre?
Anders Tystrup: - Det er virkelig svært at vælge kun én ting. Men den nye aktive sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense, hvor man både får automatisk nødbremse, vognbaneassistent, vejskilteassistent og automatisk op- og nedblænding af fjernlys uden merpris, er bestemt værd at fremhæve. Den automatiske nødbremse virker op til 80 km/t, og det kunne da have været endnu bedre, hvis den virkede op til bilens maksimale hastighed. Men ifølge en japansk undersøgelse sker 80 procent af alle ulykker med en hastighed på maksimalt 80 km/t, så langt de fleste er altså alligevel dækket ind af systemet.
Det mener vi om Avensis 2016
Vi har allerede kørt de første kilometer i Avensis 2016 – den umiddelbare vurdering kommer her:
Avensis er først og fremmest behagelig: Behagelig kørestilling, behagelig affjedring og særdeles behageligt støjniveau. Ja, ad schweizisk motorvej er den nærmest tyst.
Avensis har ry for at styre kedeligt. Det er ikke fair at sige kedelig om Avensis '16. Specielt ikke på de fede 18"-hjul. Men det japanske A er ikke skarpskåret på rattet som en Mondeo - mest af alt som en Passat eller Insignia.
Min foreløbige konklusion: Avensis 2016 finder let sine danske venner. Om den så er helt så god som Passat og Mondeo? Der skal flere kilometer ind under frontspoileren, inden jeg har svaret - men japaneren er i hvert fald billigere, og det er en god begyndelse.
Vi har allerede kørt de første kilometer i Avensis 2016 – den umiddelbare vurdering kommer her:
Avensis er først og fremmest behagelig: Behagelig kørestilling, behagelig affjedring og særdeles behageligt støjniveau. Ja, ad schweizisk motorvej er den nærmest tyst.
Avensis har ry for at styre kedeligt. Det er ikke fair at sige kedelig om Avensis '16. Specielt ikke på de fede 18"-hjul. Men det japanske A er ikke skarpskåret på rattet som en Mondeo - mest af alt som en Passat eller Insignia.
Min foreløbige konklusion: Avensis 2016 finder let sine danske venner. Om den så er helt så god som Passat og Mondeo? Der skal flere kilometer ind under frontspoileren, inden jeg har svaret - men japaneren er i hvert fald billigere, og det er en god begyndelse.
Det koster den nye Avensis
Fra lige under 300.000 kroner og deropad koster Toyotas nye bil i Passatklassen:
Billigste Avensis: 1,6 T1: 294.990 kr.
Et godt valg: 1,8 T1: 314.990 kr.
Billigste diesel: 1,6 D4-D: 374.990 kr.
Fra lige under 300.000 kroner og deropad koster Toyotas nye bil i Passatklassen:
Billigste Avensis: 1,6 T1: 294.990 kr.
Et godt valg: 1,8 T1: 314.990 kr.
Billigste diesel: 1,6 D4-D: 374.990 kr.