23948sdkhjf

Reparationsgrænse skaber job

Nye tal fra Håndværksrådet viser, at reparationsgrænsen har stor effekt.
FREMGANG Der er ikke mange måneder tilbage af den kunstigt forhøjede reparationsgrænse. For når 2015 bliver til 2016, rykker grænsen fra 75 procent tilbage til de oprindelige 65 procent. Det synes mange i branchen virker som en tosset idé, og den seneste rundspørge i autobranchen foretaget af Håndværksrådet bakker op om den påstand.

Knap 200 virksomheder med virke i autobranchen er blevet spurgt ind til omsætning og jobvækst i relation til reparationsgrænsen, og når tallene er renset for ”ved ikke” og ”ikke relevant”-svarene, så har 38,2 procent af respondenterne oplevet en stigning i omsætningen.

På jobsiden har det også givet pote. Her melder 9,2 procent, at de har ansat en eller flere svende, mens tallet på lærlinge-området er 10,7 procent. Det betyder – divideret ud på hele branchen – at omkring 400 ekstra er blevet ansat i branchen.

Politisk fokus

Hos Håndværksrådet håber chefkonsulent og sekretær for autoudvalget Lars Magnus Christensen, at netop disse tørre facts kan være med til at skubbe til den nye regering, så udviklingen ikke går i stå.

- Vores ønske til politikerne er, at man her og nu får sikret, at reparationsgrænsen ikke automatisk bliver sat ned til 65 procent ved årets udgang. Det vil koste omsætning hos værkstederne og vil betyde afskedigelse af svende og lærlinge. Hvis der samtidig lægges op til en ændring af registreringsafgiften, bør man finde en løsning, så der man undgår det bilspild, som man oplever i dag, forklarer han og uddyber, at der også bør ses på forholdet omkring at kunne opgøre en skadet bil med brugte reservedele.

- Det er lovbestemt, at en skadesopgørelse på en trafikskadet bil skal ske med udgangspunkt i brug af nye dele, også selvom at en bil efterfølgende vil blive repareret med brugte dele. Samlet set skal der mere fornuft ind i lovgivningen, så vi ikke per automatik skrotter en masse gode biler, som sagtens vil kunne have tjent ejeren mange år endnu, siger Lars Magnus Christensen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094