23948sdkhjf

Europæisk bilsalg buldrer frem

Junisalget steg 15 procent trods den græske krise. PSA har noteret kraftig vækst efter flere års nedtur.
STATISTIK Indregistreringen af nye biler i Europa steg med 15 procent til 1.410.000 biler i juni, hvilket var det højeste i fem et halvt år på grund af ekstra salgsdage på nøglemarkeder, øget prisfald og efterspørgsel for mellemklasse biler og luksusbiler. Første halvår gav en stigning på samlet 8,2 procent til 7.410.000 producerede biler i EU og EFTA-landende, oplyser bilproducenternes organisation ACEA.

Mindre markeder som Polen, Belgien, Holland og Sverige, samt de store markeder Tyskland, England og Frankrig viser, at et solidt europæisk opsving er i gang.

Volkswagen, PSA / Peugeot-Citroen og Fiat noterede tocifret vækst, ligesom Porsche, BMW og Toyotas Lexus også steg.

Halvårsregnskabet for 2015 fra Europas næststørste bilproducent, PSA Peugeot Citroën, tegner således et klart billede af, at det tidligere kriseramte selskab er på vej op med salgsfremgang i både Europa, Asien, Mellemøsten og Afrika. Forklaringen er, at der blev holdt igen på udgifterne og solgt flere biler til højere priser.

Driftsoverskuddet blev på 1,42 milliarder euro mod 387 millioner euro i første halvår sidste år. Det var markant over forventningerne hos analytikere, der har givet estimater til Bloomberg News. De ventede et driftsoverskud på 1,07 milliarder euro. Også omsætningen blev bedre end ventet med knap 29 milliarder euro – en halv mere end ventet.

Nettooverskuddet for PSA i halvåret blev på 571 millioner euro, og det er første gang siden første halvår af 2011, at bilproducenten har givet overskud, skriver Bloomberg News.

B-SUV segmentet fortsætter den stigende popularitetskurve i Europa. Peugeot 2008 ligger som nummer to i dette segment og i tråd med mærkets up-market strategi udgør de højeste udstyrsniveauer hele 57 procent af salget. For andet år i træk er Peugeot desuden et af de hurtigst voksende internationale brands på det kinesiske marked. Salget første halvår steg med mere end 11 procent.

Volkswagen bremser

Selv om Europas største bilproducent, Volkswagen, fik en pæn juni, må VW fintune prognosen for 2015 efter andet kvartal. Her var bilgigantens driftsoverskud næsten præcis som forudset, selv om bilfabrikanten omsatte for en del mere end ventet.

Det tyske ikon, som i første halvår overtog Toyotas trone som verdens bedst sælgende bilmærke med 5,04 millioner køretøjer, skruer nemlig ned for produktionsforventningerne. Nu ses 2015-leveringer på niveau med 2014, hvor der ellers før var ventet et ”moderat” løft. Årets omsætningsforventning på 4 procent mere fastholdes dog. Andet kvartal bød på et driftsoverskud på 3,49 milliarder euro efter omsætning på 56 milliarder, ifølge Bloomberg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219