23948sdkhjf

Lukkede bildata forvrider konkurrencen

Der mangler klar lovgivning på området for bildata i Danmark. Og det er rigtig skidt for konkurrencevilkårene blandt især autoværksteder, mener flere foreninger.
VILKÅR Teknologien til internetforbundne biler, også kaldt connected cars, er efterhånden så udbredt, at vi i Danmark er nødt til at tage debatten om datarettigheder alvorlig. Ikke mindst når det kommer til konkurrenceforholdet mellem mærkeværksteder og de frie værksteder.

Det mener Håndværksrådet, der er bekymret for, at adgangsbegrænsning til de data, som biler producerer under vejs, risikerer at favorisere visse værksteder og leverandører frem for andre. Lars Magnus Christensen er chefkonsulent i Håndværksrådet og med i rådets autoudvalg. Han uddyber den skepsis:

- Problemet har været kendt længe, at data og koder i bilers infotainmentsystemer kan bruges både i positiv og negativ forstand. Men jeg ser allerede nu nogle bevægelser imod, at de frie værksteder kan komme i klemme. Og teknologierne er efterhånden så udbredte, at vi må tage den debat nu, siger Lars Magnus Christensen.

Chefkonsulenten vil helst ikke pege fingre af producenter, men han nævner blandt andre Tesla og BMW, der er et eksempel på et af de mest vidtgående skridt, bilindustrien har taget for at kontrollere bildata.

Det vil sige, at rigtig mange informationer om bilen og dens liv bliver opbevaret på servere, uden at ejerne præcist ved, hvilke typer af data, det præcist drejer sig om.

- Men faktum er, at der skal mere klarhed over, hvilke data, bilerne opsamler. Og hvilket data der egentlig sendes fra bilen og efterfølgende opbevares. Både for eftermarkedet og bilejerne er det vigtigt at vide, hvad der bliver af de data, hvor de bliver opbevaret og hvordan data om kørselsmønstre, serviceeftersyn og lignende bruges. Det er ikke mindst vigtigt, fordi avancerede infotainment-systemer ikke længere er forbeholdt de helt dyre biler, forklarer Lars Magnus Christensen.

Lovgiverne er bagud
I Autobranchens Handels- og Industriforening (Autig) deler man Håndværksrådets bekymring over den manglende adgang til data i internetforbundne biler. Frank R. Hansen er direktør i Autig og følger op:

- Problemet er opstået, fordi det kniber for lovgiverne at følge med den hastige udvikling, som foregår i bilernes computersystemer. I EU arbejdes der på højtryk for at rette op manglerne, men der går mindst et til to år, før vi kan regne med at se de første resultater i form af et regelsæt, siger Frank R. Hansen.

Bilfabrikkerne forsøger ifølge Autig at skaffe sig en konkurrencefordel ved at besværliggøre adgangen til bilens data, og dermed monopolisere bilens vedligeholdelse, hvilket ifølge Frank R. Hansen er helt uacceptabelt for både forbrugerne og de øvrige aktører på eftermarkedet.

Begrundet bekymring
Hos FDM er Torben Kudsk, der er afdelingschef i økonomisk-politisk sekretariat, også bekymret for udviklingen.
- Jeg må bare sige, at det her desværre er et overset problem. FDM forsøgte på Folkemødet på Bornholm i år, 2015, at gøre opmærksom på det her, men her var interessen desværre ikke stor, og det er da lidt bekymrende, siger han og fortsætter:

- Efter min opfattelse, så er de data, som min bil indsamler og deler, mine. De må og skal tilhøre mig som bilejer. Og de må og skal være frit tilgængelige for alle typer af værktøjer, som unødvendige krypteringer ikke skævvrider eftermarkedet, fortæller Torben Kudsk.

Han fortæller desuden, at FDM er på vej med udspillet ’My car, my data’, hvor organisationen vil forsøge at skabe større bevågenhed for området, der også ifølge Torben Kudsk er inde i en voldsom udvikling. Og problemet opstår især, når data fra bilen skal læses ud.

- Fremtiden byder nok desværre på det faktum, at når data fra bilerne skal læses ud, koster det penge. Det oplever vi allerede i dag. Og det er selvfølgelig et ordentligt slag for dem, der lever af at servicere biler, især hvis de givne mekanikere og værksteder ikke er bundet på et særligt mærke.

FDM’s udspil ’My Car, my data’ vil ifølge Torben Kudsk bliver præsenteret senere på året.

Du kan læse Teslas modsvar her gennem dette link.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188