23948sdkhjf

Ny vejledning om lån og kreditter på vej

Forbrugerombudsmanden er på vej med ny vejledning på området for lån og kreditter. En vejledning, som også autobranchen skal forholde sig til. FDM fremhæver det såkaldte stiftelsesgebyr som ugennemskueligt.
ORDVALG Stiftelsesgebyr. Henvisningsgebyr. Stiftelsesprovision. Tre ord, én betydning. Når 2016 bliver skudt i gang, kan der meget vel blive ryddet op i bilforhandlernes ordvalg, når det handler om det gebyr, som forhandlerne lægger oveni en låneaftale. Gebyret er en slags belønning til bilforhandleren, der kommer fra det finansieringsselskab, som reelt står bag det lån, som køberen skriver under på. Men fordi gebyret antager flere navne, kalder FDM det ugennemskueligt og i gennemsnit for højt.

Mere generelt i forhold til markedsføring af lån og kreditter i Danmark er Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen lige nu i gang med en ny vejledning, og blandt andre autobranchen bør holde øje med den.

Vejledningen kan meget vel føre til, at autobranchen kan rydde ud i misforståelser om det omtalte stiftelsesgebyr. En af dem, der er med i den høringsrunde, som lige nu er i gang om vejledningen, er Thomas Møller Sørensen, der er direktør for Bilbranchen.

- Både forhandlere og forbrugere er interesserede i, at der er gennemskuelighed i forhold til eksempelvis stiftelsesgebyret. Derfor er den nuværende høringsrunde meget relevant, siger Thomas Møller Sørensen.

Han forventer, at der ligger en ny vejledning klar til forhandlerne i 2016. En vejledning, der tager udgangspunkt i markedsføringslovens paragraf 14, der specifik handler om prisoplysninger, kreditkøb og kreditaftaler.

- Der skal være et fair forhandlingsgrundlag for både bilforhandlere og forbrugere. Men det er samtidig vigtigt at understrege, at bilforhandlerne stadig yder billigere finansieringsaftaler end bankerne, fortæller branchedirektøren.

Arbejdet med Forbrugerombudsmanden støttes af Lisa Sandager Ramlow, der er kommunikationschef i AutoBranchen Danmark:

- Vi bakker helt klart op om, at vi skaber mere klarhed om ordvalget i de her finansieringskontrakter, siger Lisa Sandager Ramlow.

Gebyrer er for høje
Et er ordlyden, noget andet er prisniveauet. Ifølge FDM’s forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen, er stiftelsesgebyrerne generelt for høje, og han henviser i et tv-indslag på TV 2’s hjemmeside til, at man som forbruger skal holde øje med gebyret, og at man generelt skal forsøge at presse gebyrpriserne ned.

TV 2 fremhæver i sit tv-indslag et par priseksempler, hvor stiftelsesgebyret ligger på mellem 10.000 og 11.000 kroner. I dette prisleje mener Allan Skytte fra FDM, at omkostningerne ikke burde være meget højere end mellem 3-4000 kroner.

- Det er vigtigt, at man bruger tid på at forhandle det gebyr, for ellers kan man ende med at betale alt for meget, siger Allan Skytte Christensen til TV 2.

Tilbage hos Thomas Møller Sørensen i Bilbranchen understreger direktøren igen, at gennemskuelighed er vigtigt.

- Men det hører også med til historien, at den her type af finansieringsløsninger bliver stadig vigtigere for forhandlerne. Det er en vigtig indtægtskilde, og lovgivningen er ganske klar. Desuden mener jeg, det er svært at sige noget generelt om, hvorvidt de her gebyrer er for høje. Jeg forholder mig stadig primært til de årlige omkostninger i procenter, ÅOP, hvor forhandlerne er yderst konkurrencedygtige, forklarer han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113