23948sdkhjf

FDM kræver EU-regler for bildata

Bilistorganisationen vil i de kommende måneder køre en kampagne til forbrugerne og politikerne for at sætte fokus på bilisternes ret til egne data i skyen fra bilen.
LOVGIVNING Der er brug for gennemsigtighed og lovgivning på tværs af EU. Når det kommer til bilistens data, er der i øjeblikket tale om en juridisk gråzone, og det betyde, at bilisterne ikke har ret til egne data. Samt at bilisterne kan risikere at miste det frie værkstedsvalg, hvilket den frie ikke-mærkedel af autobranchens organisationer også er meget opmærksomme på.

Også FDM mener således, at almindelige forbrugere skal kunne gennemskue, hvilke data der indsamles, og hvad man giver sammentykke til, at disse data må bruges til. Ligeledes skal det være muligt at frabede sig registreringen af data, uden at dette betyder, at man ekskluderes fra ydelser. Derfor er FDM gået sammen med de europæiske bilklubbers paraplyorganisation FIA for at sikre øget forbrugerbeskyttelse, så der kan blive lavet lovgivning på tværs af Europa.

Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM, ser problemer i, at bilerne bliver ”rullende smartphones” og i al ubemærkethed kan sende data til bilproducentens registre.

- Der er uden tvivl mange fordele ved, at bilerne bliver mere intelligente. Det kan eksempelvis spare bilejeren for irriterende nedbrud eller sikre mere smidig trafik. Knap så positivt vil det være, hvis man ikke kan vælge, om tredjeparter må købe sig adgang til viden om ens færden, eller at man ikke kan vælge, hvor man vil have repareret sin bil, fordi bilproducenten ejer al data og reelt er den eneste, der kan finde fejlen på bilen. Indtil forbrugerens rettigheder på området sikres, så ved man som bilist ikke, hvem man inviterer ind på bagsædet, når man kører. Det kan ud over bilproducenten for eksempel være firmaer, der vil sælge en noget, siger Torben Lund Kudsk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094