Diesel-os dræber årligt 50 danskere
Europæisk miljøagetur sætter tal på, hvor dødelig kvælstofdioxider egentlig er i Danmark.
NO2 har fået et særligt fokus i Miljøagenturets rapport, og i den konkluderes det, at 72.000 mennesker i hele Europa hvert år dør tidligere på grund af netop kvælstofdioxiden. Og når det kommer til NOx-forureningen, så er vejtrafikken en af de største syndere, da den alene står for 40 procent. Målt samlet falder NOx-udlednningen en smule, men NO2 udgør en stadig større del af dioxid-regnskabet, fordi der er kommet flere dieselbiler på vejene de senere år.
Diesel-syndere
Rapporten adresserer også, at WHO’s grænseværdi for NOx er blevet overskredet i 19 medlemslande ud af 28. Og her er Danmark ingen undtagelse, som en målestation på H.C. Andersens Boulevand i København gentagende gange har bekræftet. Når det kommer til dieselbiler, så har flere undersøgelser ifølge Ingeniøren vist, at helt nye dieselbiler udleder op til syv gange så mange NOx-partikler, som Euro-normerne tillader.
Byboere rammes
Hvis man gerne vil undgå at indhalere alt for mange NOx-partikler, så kommer det nok næppe bag på ret mange, at man skal holde sig fra de større byer. Ifølge Det Europæiske Miljøagenturs rapport, så bor ni procent af den samlede population i EU i zoner, hvor NO2-grænseværdien overskrides. Overskridelserne sker ifølge Ingeniøren i langt de fleste tilfælde ved målinger tæt på veje.