23948sdkhjf

Flexleasing kan sikre kunderne ved fald i bilbeskatningen

Ved flexleasing betaler man registreringsafgift måned for måned og undgår derfor at blive ramt af afgiftsnedsættelser som dem, der for nylig blev vedtaget.
KLEMME Traditionelt er den danske registreringsafgift høj i forhold til nabolandene. Ved forliget nedsættes den dog bekendt til 150 procent fra 180 i forbindelse med Finansloven.

- Vi er mange, der længe har ønsket en afgiftsnedsættelse, men politikerne har fastholdt de 180 procent, formentlig fordi en nedsættelse vil betyde, at en del af danskernes brugte biler taber værdi, fortæller Kim Malling, der sammen med broderen Dan Malling siden 2006 har finansieret flexleasede biler, der er købt igennem deres danske afdeling af FlexCars i Risskov.

FlexCars mener, at en omlægning af de danske registreringsafgifter til flexleasing ville sikre, at færre kom i klemme og tabte penge på deres brugte biler. Samtidig ville Folketinget i fremtiden være mindre låst af de høje afgifter i forbindelse med den årlige finanslov.

- Hvis langt flere – eller alle – flexleasede deres køretøjer, ville ingen komme i klemme ved afgiftsændringer. Danskerne ville have råd til familievenlige, sikrere og mere spændende biler. Og det ville så være meget nemmere for lovgiverne at justere de danske afgifter, forklarer Kim Malling.

Stadig flere har fået øjnene op for mulighederne med flexleasing, der adskiller sig lidt fra de øvrige leasingformer ved likviditetsbesparelsen, de lave afskrivninger og muligheden for et senere salg af bilen uden afgifter.

Flexleasing benyttes oftest af firmaer eller private til at finansiere brugte og ofte lidt dyrere biler, man kan importere fra fx Tyskland. Er bilen under 3 år gammel, skal man betale én procent per måned af bilens pris i registreringsafgift, mens man kun skal betale 0,5 procent af prisen, hvis bilen er ældre end tre år. Hertil kommer betalingen for at lease selve bilen.

Til sammenligning har man tidligere betalt 105 procent af bilens første 82.800 kr og 180 procent af resten. De 180 procent nedsættes med virkning fra 20. november 2015 til 150 procent - når lovforslaget vedtages i Folketinget. Det store beløb binder man hele bilens levetid. Og reduceres registreringsafgiften i bilens levetid, reduceres dens værdi også – uden bilejeren får kompensation.

Når man flexleaser, har det ingen betydning, om bilen er ny eller brugt, som de allerfleste er. Den skal bare være købt uden afgift i Danmark eller i udlandet. Til gengæld slipper man for at binde sine penge i hele registreringsafgiften, fordi man i stedet betaler en månedlig afgift af bilens beregnede registreringsafgift. Og skulle registreringsafgiften reduceres, justeres beløbet derefter. Den dag man ønsker at sælge bilen, kan man sælge den uden afgift herhjemme eller i udlandet, hvor der vil være en noget større køber-potentiale.

- Så både bilisterne og politikerne vil have fordel af en flexleasing. Så der er ikke noget, der taler imod, at man i fremtiden vælge at flexlease. Tværtimod, siger Dan Høyer Malling.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125