Vidste du det om biogas til transport?
Vi bringer her en række noter om biogassens muligheder, hentet fra Motor-magasinets store tillæg om alternative drivmidler.
I DANMARK ER DET p.t. ikke muligt at tanke biogas direkte. Biogas anvendes indirekte ved hjælp af biogascertifikater. Ved at købe biogascertifikater garanteres det, at der produceres og indføres en tilsvarende mængde biogas til naturgasnettet. Det medvirker til en øget efterspørgsel efter biogas og giver et ekstra incitament til biogasproduktion – der kan simpelthen ikke købes flere certifikater, end der er biogas til.
ENERGINET.DK OVERVEJER AT deklarere, hvilke råvarer der er anvendt til fremstilling af biogassen, om der skal laves certifikater for andre VE-gasser, om certifikaternes levetid skal forlænges, og gassens CO2-fortrængning skal deklareres. På sigt tilstræbes det, at der kan handles med VE-gasser på tværs af landegrænserne, men forskelle i de nationale lovgivninger komplicerer disse planer.
EN NY RAPPORT FRA Ea Energianalyse og Syddansk Universitet er på vej for at belyse fordele og ulemper ved at anvende henholdsvis biogas og flydende VE-brændsler til tung transport. P.t. er biogas billigst, og på mellemlangt sigt er infrastrukturen for gas også konkurrencedygtig. Udfordringen er transport over lange afstande.
NATURGASNETTET HAR MINDST 50 års levetid endnu foran sig med fordeling af opgraderet biogas, selv om produktion og salg af naturgas falder – derfor skal mængden af grøn gas mindst 20-dobles, så omsætningen kan holdes oppe og tarifferne til transport holdes nede. I modsætning til el har gas den fordel, at den kan lagres, mener NGF Nature Energy.
NATURGASMOTORER HAR TYPISK et lavere støjniveau end dieselmotorer. Især for tunge køretøjer som skraldebiler og busser, der benyttes i byområder, er forskellen mærkbar. Gas vil derfor medvirke til et lokalmiljø med mindre støj til glæde for beboere, chauffører og buspassagerer.
NOVOZYMES, NOVO NORDISK, DONG Energy og Bigadan har indgået en aftale om at undersøge mulighederne for at lave et nyt stort biogasanlæg i Kalundborg, baseret på biomasseaffald fra produktionen af enzymer og insulin på de to virksomheders fabriksanlæg. Forundersøgelsen ventes at vare godt et års tid.
Artiklen er en del af temaet Fremtidens drivmidler 2015.