23948sdkhjf

Roborace for førerløse elbiler

Nyt e-racerløb skal næste år være demonstrations- og rugekasse for førerløs bilteknologi, hvor algoritmer bliver altafgørende.
HOVEDLØST Roborace hedder konceptet, der skal involvere de store bilfabrikanter og deres forskning i førerløs bilsport.

Det er ambitionen at organisere et helt hold ud fra en crowdfounding-model. Dette samfunds-team, med åben adgang for software- og teknologi-entusiaster fra hele verden, bliver en udfordring til at få de mest innovative tekniske løsninger til transportområdet på banen, lyder det fra Alejandro Agag, administrerende direktør for Formel E. Med i joint venture projektet er investeringsvirksomheden Kinetik, der for nylig købte britiske Charge, skriver Ingeniøren.

- Det er meget spændende at skabe en platform for at fremvise, hvad de er i stand til, og jeg tror, der er et stort potentiale for os i at finde den næste store idé gennem den unikke crowd-finansierede konkurrence, siger Alejandro Agag.

Ambitionen er, at enhver med teknologiske fif i ærmet til den førerløse elbil-revolution får en platform foræret til at vise deres løsninger og skubbe til udviklingen af nye teknologier.

- Vi er overbeviste om, at i fremtiden vil alle Jordens biler blive drevet af elektricitet og assisteret af kunstig intelligens, hvilket både vil være godt for miljøet og sikkerheden på vejene, siger Kinetiks grundlægger, Denis Sverdlov.

Løbet bliver afviklet som led i Formula E-løbet på de samme banestræk som dette løbs 2016/17-sæson. I alt vil ti hold konkurrere, hver med to førerløse biler. Den afgørende konkurrenceparameter bliver algoritmer – altså avancerede computer-udregninger, der skal omsættes til sikker kørsel og fart på asfalten.

- Roborace er en fejring af den revolutionerende teknologi og innovation, som menneskeheden har opnået indtil videre. Det er en global platform til at vise, at robotteknologi og kunstig intelligens kan sameksistere med os i det virkelige liv, lyder det fra Denis Sverdlov.

Hvert hold vil køre med nøjagtig samme biler. Til gengæld bliver algoritmerne forskellige fra hold til hold, hvilket betyder, at al konkurrence bliver udkæmpet via automatiseret programmering udviklet til køretøjerne.

Mere info og specifikke detaljer følger op til afviklingen af næste sæsons Formula E racerserie.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126