23948sdkhjf

USA kræver milliarder af Volkswagen i sag om bilsnyd

Koncernen erkendte i 2015 at have indbygget snydesoftware i dieselbiler for at leve op til amerikanske krav.
ERSTATNING USA kræver milliarder af den tyske bilkoncern Volkswagen for brud på amerikansk lov om luftforurening, oplyser justitsministeriet i Washington. Sagen er rejst i forlængelse af skandalen om snydesoftware i Volkswagens biler.

Søgsmålet drejer sig om 600.000 biler, som ifølge amerikanske myndigheder er i strid med loven. En afdelingschef i justitsministeriet siger ifølge nyhedsbureauet Reuters, at sagen kan koste den tyske bilproducent milliarder af dollar.

- USA vil kræve erstatning for alle relevante forhold af Volkswagen for at godtgøre overtrædelser af luftforureningsloven, siger John Cruden, som er chef for ministeriets afdeling for miljø og naturressourcer.

Ministeriet sagsøger bilproducenten for fire overtrædelser, herunder snyd med kontrolsystemer for udledning og manglende indberetning af lovbrud.

- Vi hævder, at de vidste, hvad de gjorde. At de bevidst begik disse lovovertrædelser, og at det havde betydelige helbredskonsekvenser, siger John Cruden.

De amerikanske myndigheder har også gang i undersøgelser, der skal afdække, om Volkswagen har vildledt de amerikanske forbrugere og tilsynsmyndigheder, hvilket kan føre til en straffesag. At justitsministeriet mandag rejser den civile sag udelukker ikke, at man senere kan åbne en straffesag mod Volkswagen, oplyser en kilde i ministeriet ifølge Reuters.

Volkswagen har ingen kommentar til søgsmålet, siger talskvinde Jeannine Ginivan.

Bilkoncernen erkendte sidste år at have indbygget snydesoftware i millioner af dieselbiler i blandt andet USA for at leve op til amerikansk lov om udledning af kvælstofilter (NOx). Med snydesoftware ændrede bilerne opførsel under test og udledte mindre NOx, end ved normal kørsel. Fuskeriet var at finde i omkring 11 millioner biler.

Skandalen kostede Volkswagens administrerende direktør jobbet. Den sendte også salget af selskabets biler, der blev markedsført som miljøvenlige, på retur.

Kilde: Ritzau/Reuters

Artiklen er en del af temaet Dieselgate.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126