23948sdkhjf

Flere vælger sikre vinterdæk

Bilisternes efterspørgsel på de sikreste vinterdæk er mere end fordoblet. Det skyldes ny EU-lovgivning om mærkning med blandt andet bremselængde.
ANALYSE Vinterdæk bliver i denne tid flittigt hevet ned fra hylderne hos danske dækforhandlere, og stadigt flere forbrugere vælger sikre modeller med kort bremselængde. I 2013 implementerede Danmark også på dækområdet EU’s mærkatordning, som man kender fra biler og forbrugerelektronik. Målet var at give forbrugerne overblik over dæks egenskaber på tre parametre, nemlig brændstoføkonomi, støjniveau og sikkerhed i form af bremselængde. Nye tal fra Euromaster, der er Europas største dækkæde, fastslår, at særligt sikkerheden spiller en stor rolle i danske bilisters valg af vinterdæk. Samlet steg andelen af solgte vinterdæk med A- og B-mærkning på bremselængden med imponerende 184 procent fra 2013 til 2014. Mens 13 procent af vinterdæk i 2013 tilhørte de to bedste kategorier, er det nu tilfældet for omkring 37 procent.

– Vi oplever mange kunder, der slet ikke var klar over, at forskellen på dæk er så stor. Mærkaterne har gjort det nemt at sammenligne dækkenes forhold mellem pris og kvalitet. Den viden har fået flere kunder til at vælge sikre dæk med kort bremselængde, fortæller Ove Eichler, administrerende direktør i Euromaster Danmark.

Bremselængden bliver kategoriseret fra A til F. Et F-mærket dæk har omkring 18 meters længere bremselængde end et A-mærket ved fuldt stop fra 80 kilometer i timen. På tværs af temperaturer, hastighed og mængden af vand på vejen har et A-mærket dæk omkring 30 procent kortere bremselængde end et i F-kategorien.

Glædeligt og interessant

Dækbranchen Danmark og Dækimportørforeningen står bag hjemmesiden daeklabel.dk, der i detaljer forklarer om dækmærkningen. Her er direktør Volker Nitz, der også står i spidsen for Rådet for Større Dæksikkerhed, begejstret over, at dæksalget er blevet påvirket så meget i kraft af mærkningsordningen.

– Det er utroligt interessant og glædeligt, at mærkningen har så stor effekt på købsmønstret. Der er desværre ingen lovgivning for, hvor ringe dæk producenterne må sætte på markedet, bare de opfylder nogle brede EU-rammer, så vi kan kun plædere for, at forbrugerne sikrer sig selv og deres biler med dæk af høj kvalitet. Mærkningsordningen er et godt redskab, der synliggør forskelle på dæksikkerhed, forklarer Volker Nitz.

Mere rettidig omhu

Han påpeger dog et andet stort problem: Mange lader helt være med at skifte til vinterdæk. Dækimportørforeningens årlige kontroller viser, at 15 procent af de danske biler bruger sommerdæk om vinteren.

– Det er farligt at køre på sneglatte veje med sommerdæk. Hvis en bil med vinterdæk kører 70, står den stille efter 65 meters opbremsning. Havde den sommerdæk på, ville den være blæst forbi standsningsstedet med 40 i timen og have brugt yderligere 30-40 meter på at standse. Og så er det bekosteligt for samfundet, når biler med sommerdæk forhaler trafikken og er skyld i mange mindre ulykker, mener Volker Nitz, der gerne så, at flere danskere udviser rettidig omhu og får skiftet til vinterdæk tidligere på året – inden sneen kommer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109