Forretningsmodel under forandring
Bilimportører og bilforhandlere må finde tættere sammen overfor udfordringer udefra mod auto-værdikæden, mener bilforhandlernes brancheorganisation.
Finanskrisen slog et stort hul i verdensøkonomien, og spændte ben for forbruget. Både banker og bilfabrikker verden over måtte lukke. Men trods regionale uroligheder er det nu sikkert, at en forsigtig optimisme er vendt tilbage i hele bilindustriens værdikæde.
I den ene ende af værdikæden måtte bilindustrien i årene efter finanskrisen downsize deres produkter for at imødekomme forbrugernes nye og mere beskedne præferencer. I Danmark blev de mindre biler yderligere hjulpet ind på markedet i kraft af en favorisering i bilafgifterne. Tilsammen betød det, at vi nu i Danmark er på vej mod femte år i træk med salgsrekord i personvogne. Det globale bilsalg forventes at runde 88 millioner i år og 103 millioner i 2021.
Folder vi perspektivet yderligere ud, kommer det øgede fokus på økonomisk ansvarlighed, den tiltagende klimadebat, den voksende verdensbefolkning, den enorme urbanisering og den eksponentielt stigende digitalisering til at gennemsyre og transformere måden vi indretter os på som samfund. Tilsammen vil disse trends stille enorme krav til mobilitetsløsninger i fremtiden og åbne en verden af nye muligheder.
Men det er ikke kun bilindustrien, som har øjne på de uanede muligheder, branchen står overfor. Med stormskridt haster nye aktører ind på den traditionelle bilindustris domæne. De er typisk novicer i bilproduktion. Til gengæld hører de til i den digitale verdenselite med skalerbare forretningsmodeller. Den globale scene er deres spillebane, og de råder over en næsten uudtømmelig adgang til viden og finansielle ressourcer.
Nogle kender vi i forvejen, eksempelvis Apple, Google og Samsung, andre er af nyere dato f.eks. Über og Tesla, og de er igen efterfulgt af en hel underskov af ambitiøse virksomhedsspirer. Uanset, om ambitionerne er at bygge egne bilmodeller, som i bl.a. Teslas tilfælde, eller udvikle softwaren i bilerne, som f.eks. Google siger de gør, lægger de nye spillere et enormt pres på den etablerede bilbranches værdikæde.
I den modsatte ende af værdikæden er forbrugerne. De har forandret sig mindst ligeså hurtigt som teknologien. For dem er tid social valuta, og sociale medier gør deres adfærd transparent. De efterspørger derfor i stigende grad nemme, fleksible, individualiserede og gerne socialt ansvarlige løsninger. Det har fået en række både globale og lokale virksomheder, som f.eks. Über, DriveNow og danske Gomore, med stærke digitale kompetencer og dybdegående forbrugerindsigt, til at udvikle nye apps, som allerede er ved at køre taxi- og udlejningsselskaber ud på et sidespor.
Dermed er et teknologisk kapløb skudt i gang – og det forplanter sig i hele værdikæden. Imens bilfabrikkerne har travlt følge med den teknologiske udvikling, som er ved at transformere deres kerneydelse fra at være mekanik til software, må også bilforhandlerne udtænke modsvar til nye digitale forretningsmodeller.
Bilforhandlerne er allerede i gang med at kundetilpasse forskellige services, men skal, hvis ikke drive udviklingen, så finde modtræk til de nye spillere, eksempelvis online-portaler og delebilsordninger.
Erfaringer fra det amerikanske marked viser, at de mest succesfulde bilforhandlere er dem, som får mest handlefrihed og støtte fra deres importør i forhold til markedsføring og udvikling af nye forretningsmodeller. Importørerne har også en interesse i et agilt forhandlernetværk, der kan reagere på de nye trends og muligheder i markedet. Derfor må bilforhandlere og importører passe på, at deres modsatrettede interesser ikke skygger for de synergimuligheder, der kan være en del af fremtidens løsninger.
Bilbranchen vil også i 2016 år arbejde for bedre rammevilkår for vores medlemmer, rådgive og informere om nye love og regler samt hjælpe med at bygge broer til nye samarbejdspartnere, som kan styrke bilforhandlernes position. Godt Nytår!
Thomas Møller Sørensen,
direktør i Bilbranchen
Artiklen er en del af temaet Nytårsudtalelser.