Virksomhedslukninger truer autobranchen i det nye år
Leverandørernes brancheorganisation forudser vanskelige vilkår for reparationsmarkedet.
Finanslovsforliget, der i december 2015 blev indgået af regeringen og dens støttepartier, ignorerede ønsket om en reparationsgrænse, der er acceptabel for branchen, og konsekvensen for reparationsmarkedet er et omsætningsfald på mindst 200 millioner kroner. Nedsættelsen af registreringsafgiftens højeste sats har samtidig ført til fald i brugtvognspriserne, som helt automatisk vil føre til, at endnu flere biler med mindre skader falder for reparationsgrænsen på 65 procent, der beregnes ud fra handelsprisen.
Meget havde været nået, hvis regeringen i stedet var gået i gang med en omlægning af registreringsafgiften fra en værdimæssig til en teknisk beregning, som kunne tilgodese både miljø og klima samtidig med at undgå, at dansk indregistrerede biler barberes for udstyr, der øger trafiksikkerheden. En gennemgribende omlægning af afgiften ville samtidig kunne løse det konkurrencemæssige problem i, at den nuværende afgiftslov stiller køb af bil ugunstigt i forhold til leasing.
Danmark står over for en historisk stor omstilling, når vi i de kommende år, lige som resten af EU, skal reducere drivhusgasudledningen markant. Det bliver ikke gratis at få nedbragt CO2-udledningen fra transportsektoren, og finansloven for 2016 er direkte kontraproduktiv i forhold til denne opgave. Nedsættelsen af registreringsafgiften, nedsættelsen af NOx-afgiften på benzin og diesel, og den manglende fastholdelse af reparationsgrænsen for trafikskadede køretøjer er alle ændringer, som helt entydigt fører til større udledning af de skadelige gasser!
Det kniber for lovgiverne at følge med den hastige udvikling, som foregår i bilernes elektroniske systemer. I EU arbejdes der på højtryk for at rette op på manglerne, men det tager tid, og bilfabrikkernes hær af lobbyister gør det ikke nemt.
Imens lider konkurrencevilkårene på eftermarkedet under, at stadig flere reparationer ikke kan udføres af uafhængige værksteder, idet adgangen til kommunikation med bilernes computere kan være en uoverstigelig forhindring. I internetforbundne biler er udfordringerne endnu større - disse biler står i direkte og eksklusiv kontakt med bilfabrikkerne, som derigennem kan monopolisere en stadig voksende del af bilens vedligeholdelse.
Internetforbundne biler giver mange muligheder, som forbrugerne vil tage til sig og værdsætte, men den nye teknologi repræsenterer samtidig en alvorlig trussel, som det uafhængige eftermarked kommer til at kæmpe med i årene fremover.
Heldigvis er vigtige regler i EUs konkurrencelovgivning på forbrugernes og det frie eftermarkeds side, og bilfabrikkernes muligheder for at smide ”grus i maskineriet” er ikke ubegrænsede.
Godt nytår.
Frank R. Hansen, direktør i AUTIG,
Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark
Artiklen er en del af temaet Nytårsudtalelser.