23948sdkhjf

2015 endnu et jubelår for den danske autobranche

Efter fem år i træk med salgsrekorder er der nu et økonomisk fundament til at cementere ansættelsesvilkårene for branchens mekanikere og karosserismede.
DANSK METAL Med et stærkt begrænset antal ledige mekanikere og karosserismede vil mangel på arbejdskraft ramme branchen i de kommende år. Dansk Industri har selv lavet en analyse, der dokumenterer, at der om 10 år vil mangle 44.000 faglærte, hvoraf mere end 8000 af dem vil komme til at mangle i autobranchen.

Vi har i Dansk Metal i en lang årrække kontinuerligt argumenteret for, at man var opmærksom på den kommende arbejdskraftmangel og derfor etablerede de nødvendige ekstra praktikpladser. Imidlertid må vi desværre konstatere, at dette budskab først nu, her på falderebet, er ved at få grobund.

Det er heller ingen hemmelighed, at der er rift om vores knalddygtige unge mennesker i autobranchen. De unge, der i dag står med et svendebrev, er særdeles attraktive for mange brancher, der kan gøre brug af de høje kvalifikationer, vores ny-uddannede har i dag. Autobranchen er således i direkte konkurrence med det nærmeste udland, DSB, offshore og ikke mindst vindmølle-industrien.

Vi er i Dansk Metal meget bevidste om, at denne udfordring nødvendiggør et meget tæt samarbejde mellem alle branchens organisationer. Rekruttering og fastholdelse af vores unge afhænger i høj grad af de ansættelsesvilkår, der bliver tilbudt på morgendagens arbejdsmarked, der kommer til at stå under store forandringer.

Med stor succes har vi i de senere år set en stigende tendens til, at den unge generation vælger at videreuddanne sig på nogle af de nye akademi-uddannelser til maskinmestre og ingeniører. Det behøves ikke at være et tab for branchen, men tværtimod en gevinst på længere sigt, når der skal rekrutteres efter fremtidens ledere. Imidlertid nødvendiggør det en helt anderledes langsigtet planlægning med ansættelse af et yderligere antal lærlinge.

Et enkelt venligt æselspark hører vel hjemme i denne nytårshilsen. Det er ikke mange år siden, at én af de største arbejdsgiverforeninger i vores branche udgav en drejebog om, hvordan man kunne effektivisere og reducere ens omkostninger ved at frigøre sig for lokalaftaler med de ansatte, der lå ud over minimumsreglerne i overenskomsterne. Initiativet gav anledning til en lang række fagretslige sager, hvor arbejdsforholdene efterfølgende blev knap så attraktive for de ansatte mekanikere og karosserismede, som de var tidligere. Det er muligt, at drejebogen var nødvendig under krisen. Det er til gengæld en kendsgerning, at det gav mange af vores medlemmer anledning til at søge andre græsgange, hvor man, som tidligere anført, blev modtaget med åbne arme.

I Autobranchen Dansk Metal glæder vi os ubetinget over en stigende indtjening i de virksomheder, vores medlemmer arbejder i. Vi er til gengæld overbeviste om, at tiden nu er kommet til det økonomiske skulderklap til de ansatte på værkstedsgulvet, der i de seneste år har været økonomiske nøglemedarbejdere for enhver velfungerende autobrancheforretning.

Servicering og vedligeholdelse af den danske bilpark er som bekendt ikke alene et anliggende for den enkelte bilejer. Det er også en samfundsforpligtigelse. For at udføre det job, kræver det et fortsat styrket samarbejde mellem alle branchens organisationer. Det er vi i Dansk Metal også klar til i 2016. Godt nytår!

Jørgen Nielsen,

formand for Autobranchen Metal Østjylland

Artiklen er en del af temaet Nytårsudtalelser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094