Dækspecialister i konstant udvikling
Dæk købt online skal betale til Miljøordningen for dæk og en ny leverandør-sektion på vej er blandt emnerne i nytårsudtalelsen fra den nye formand for nu tre dækorganisationer.
Et nyt tiltag hedder ”Netværksgruppe for kvinder i Dækbranchen” og de mødtes for første gang i 2015. Der var stort engagement fra deltagerne og stor interesse for at fortsætte netværket fremadrettet. Succesen var så stor, at Dækbranchens netværk for kvinder var blandt de nominerede til årets Auto Award i kategorien ”Årets tiltag” men desværre fik de ikke ”laurbærrene” med hjem. Men vi kommer til at høre mere fra gruppen i 2016.
Danmarks Mr. Dæk alias Volker Nitz, godt sekunderet af Arne Hansen, har været i højt gear og overhalingsbanen på de rigtige dæk til årstiderne, og det har sat sine tydelige spor. Det er ikke mindst deres utrættelige indsats, der klæder dækbranchen, pressen og myndighederne på, når der er spørgsmål om dæk.
Vi fik en ny regering, men en ”gammel” rutineret Transportminister. Sidst han var på posten, var Hans Christian Schmidt (V) klar med et forslag for lovkrav om vinterdæk. Det var derfor forventet, at han og Rasmus Prehn (S) og et flertal af Trafikudvalgets medlemmer i fællesskab havde lavet et vinterdæksforlig inden udgangen af 2015. Dette skete desværre ikke, men vi forventer, at fornuften indfinder sig i 2016, så vi får en vinterdækslovgivning inden næste vinter i lighed med den i Tyskland.
Det undrer mig, at jeg endnu ikke har mødt en politiker, en minister, en embedsmand i statsadministrationen, en arbejdsramt trafikant til og fra arbejde eller ikke mindst en chauffør, som lever deres liv på vejene hver dag, ja selv konerne i familiens bil nr. to som bruges til at fragte børnene i, som kan se fornuften i, at vi ikke har krav om vinterdæk på glatte veje. Den generelle holdning for en lov er et JA, vi mangler bare at se det ske.
Vinterdæk er ikke kun et nationalt tema. DSL var i år vært for Nordisk Dækråds mødet som blev afholdt i København. Vinterdæk er næsten en selvfølge hos vores nordiske venner, dog arbejdes der for ensartede krav og en fælles STRO liste over godkendte vinterdæk.
Dagen efter holdt Rådet for Større Dæksikkerhed den årlige ”Temadag for Dæk” på Teknologisk Institut i Tåstrup, så vores nordiske venner var også blandt de cirka 120 deltagere fra pressen, myndigheder, autobranchen og ikke mindst dækbranchen. En fast årlig begivenhed som i år havde 10 års jubilæum. Se indhold af temadagen på www.dbdk.dk .
Dækbranchens Fællesråd blev til Dækbranchen Danmark i 2015. Visionen er, under denne paraply, at samle alle de konstruktive kræfter, der ikke kun vil nyde, men i særdeleshed ønsker at yde og derigennem få indflydelse på alle de forhold, hvor et dæk er omdrejningspunktet. Hvad hjælper det med alle sikkerhedssystemerne, som en moderne bil er udstyret med, hvis ikke bilen har det optimale dæk i forhold til vejunderlaget under det givne vejrforhold?
En ny selvstændig sektion for leverandører til Dækspecialister vil se dagens lys i begyndelsen af 2016. Vi forventer en bred repræsentation af virksomheder inden for fælge, reparationsmaterialer, serviceydelser, værktøj og maskiner – alt med relation til undervognen. En del af disse virksomheder er allerede i dag medlem af DSL, og nye kommer til, blandt andet byder vi Würth Danmark velkommen pr. 1. januar 2016. Sektionen vil få sin egen repræsentant i Dækbranchen Danmark.
Foreningens formand siden 2008 Jesper Sørensen, Super Dæk, trak sig fra formandsposten i 2015 af private årsager. Jesper har en stor andel i den succes, som foreningen har, og fortsætter, til alles tilfredshed, sit store engagement i bestyrelsen for DSL. Ny formand er undertegnede, som også dækker de samme poster i FFRD og Dækbranchens Miljøfond.
DSL har også store forventninger til 2016, og endnu flere nye tiltag er på vej. Nye medlemmer er allerede på vej ind for at nyde godt af vores branchefællesskab.
Ud over en lov om vinterdæk arbejder DSL med en aftale om etablering af en elektronisk branchevejledning for arbejde med dæk- og fælge til både dæk- og autobranchen. Dette nye værktøj bliver en realitet og det praktiske arbejde igangsættes for alvor i år.
En revideret version af Bekendtgørelsen, som nu hedder 1485 om bortskaffelse af nedslidte dæk, gælder fra 1. januar 2016. Den skal nu implementeres, og vi forventer, at der bliver større fokus på dæk købt online og importeret fra udlandet, så de bliver belagt med gebyr på lige fod med dæk købt hos det lokale dækværksted. De afmonterede dæk belaster ordningen, når de skal bortskaffes med det tilskud, som finansernes af det indbetalte gebyr, og det er kun rimeligt, at der også kommer bidrag til driften af Miljøordningen fra disse dæk.
Dækbranchen Danmark overrækker ”Fair Play” prisen ved kommende Dansk Motorsport Award i februar i Herning Messecenter. Dette er starten på profileringen af Dækbranchen Danmark som branchens nye fælles dækforum, og hvad kunne være mere relevant. Også motorsporten ville være ret begrænset uden dæk, som er en absolut nødvendighed for al form for mobilitet.
Flere samarbejdsaftaler, som giver medlemmerne værdifulde fordele, er på vej. Blandt andet mellem leverandørsektionen og DSL medlemmerne. DSL ønsker en diplomuddannelse for dækreparatører, så vi sikrer korrekte dækreparationer. Nødtætninger er en nødløsning i et nødstilfælde for at nå til det nærmeste dækværksted, og her kommer vores professionelle dækreparatører ind som en nødvendighed, når dækket skal vurderes og repareres til videre brug.
Dette var et lille udpluk af ”året der gik” og de kommende tiltag i den evigt ungdommelige forening, som nærmer sig de 100 år.
DSL ser optimistisk på fremtiden, og ønsker hermed alle et Godt nytår.
Erik Neuberg Rasmussen,
formand for Dæk Specialisternes Landsforening
Artiklen er en del af temaet Nytårsudtalelser.